December 26, 2010

WAREHOUSE SALES

sekarang ni mmg aku tengah sibuk dan takde mood, bila keja tengah menimbum, mmg la cepat angin kan.. yess, aku bukan jenis yang penyabar, kalau dah angin, mulut aku ni banyak la benda yang tak baik keluar...zassss...
jom ramai ramai ke,
WAREHOUSE SALES @ PARKSON MELAKA MALL, AYER KEROH MELAKA
LOWER GROUND & GROUND FLOOR
10AM TILL 10.30PM
23/12/2010 - 02/01/2011 

adioss....



December 09, 2010

borink!!!!

salam...
erm...borink cuti hari ni, tak pegi mana mana, lagipun asik hujan dan cuaca mendung jer. duk terperap je dalam bilik, fb, pastu golek golek atas katil...

semalam  lepas balik keja, keluar ex staf dan 2 orang staf Kluang. kebetulan dorang datang Melaka, training kat sini. so aku bawak dorang pegi makan makan, haruslah aku yang belanja kan? kitaorg makan kat pantai jaring, makan yong tau fu, ok lar, nak kata sedap sangat pon, tak la jugak. biasa je.pastu melepak kat tepi pantai. tempat tu dorang panggil pantai EYE ON... ntah lar...pelik kan. ramai couple dating kat situ, ada gak orang mancing. kitaorg duk atas batu, borak borak, amik gambar...

erm..sekurang kurangnya terubat la rindu Si Noy tu nak jumpa aku, dah hampir setahun tak jumpa, aku memang tak pegi Kluang pon lepas jadi helper kat sana. dia peluk, cubit cubit pipi aku, rindu sangat katanya...padahal aku kat sana pon 16 hari je, tapi tak sangka jadi rapat... dia pon manja, adoyai...cair...
aku ni pon bukan mesra sangat, tapi percaya tak, kalau ada chemistry, memang senang jadi mesra.

k la, tak taw nak cakap pe lagi. hari ni letak lagu lain, dengarlah... lagu ni menggambarkan perasaan aku ketika ini...hanya tuhan saja yang tahu sakitnya...moga aku tabah...
adios...

December 08, 2010

jangan bagi harapaN....

jangan bagi harapan pada aku lagi, hati dan perasaan ni dah hancur. kau pandai bermain kata mempermainkan perasaan, dan mempersendakan hati...

dan kalau kau baca blog ni, saya nak beritahu, sayangilah orang yang sayangkan awk. jangan curang terhadap orang yang sayangkan awak. awak milik dia, jangan mencuba tuk mencari yang terbaik lagi, sebab dia adalah yang terbaik untuk awak... padamkan memori awak terhadap saya...saya takkan rampas kebahagian orang lain, saya perempuan, saya mengerti sangat perasaan seorang isteri. jadilah suami yang dihormati oleh isteri, bukannya suami yang selalu diragui oleh isteri.

hati terlalu luka, luka teramat dalam...
adios.......

December 07, 2010

semoGA...


Salam Maal Hijrah
semoga niat perubahan seiring amalan, mudah mudahan...
moga kita menjadi insan yang berhijrah pada yang lebih baik.
moga penghijrahan kita mendapat keredhaan Allah...

December 04, 2010

janGAN tinGGALkan..........

Jangan Tinggalkan Orang Yang Kita Sayang
Untuk Orang Yang Kita Suka,
Kerana Orang Yang Kita Suka
Akan Tinggalkan Kita Untuk Orang Yang Mereka Sayang...
Jangan Cuba Dapatkan Apa Yang Kita Sayang,
Tapi SayangLah Apa Yang Kita Dapat...

December 03, 2010

sukarNYA berkata kata.....

salam...
sukarnya berkata kata bila apa yang ditutur dan yang dibicarakan di salah ertikan. ada masa masanya tutur kata di dalam blog ini memang keras, bila marah segalanya keburukan kata kata yang terbuku dalam jiwa akan terluah dalam blog aku yang tak seberapa...seperti bait bait lagu dalam blog ini, "aku bukan nabi yang bisa sempurna, ku tak luput dari dosa"....

aku hanya penulis yang tak bertauliah, yang cuma menghambur kata kata di dada ruangan yang tak seberapa ini. aku menulis dan menaip hanya untuk memberi ruang pada jiwa supaya longar dari beban beban perasaan yang kutanggung, di sini aku harap aku tak dikenali di luar sana, sebab aku di luar sana takkan pernah sama seperti org yang menaip kata kata yang sopan dan lembut seperti ini...

aku seorang yang agak berjiwa keras pada luarannya, namun rapuh dan sentitf didalamnya, dan sesiapa yang mengenali aku (rakan sekerja mahupun kawan kawan sekolah) pasti tidak  percaya aku seperti ini...ada la sorang dua kawan sekolah yang komen sebegitu bial baca blog ni, dan aku tarharu.sememangnya tiada siapa yang betul betul kenal peridot sepi ni...

aku tidak mesra pada pertemuan pertama, dan aku dianggap sombong dan garang, sebab suasana tempat aku berkerja memang selalu bertemu dengan orang baru. aku tahu riak wajah aku memang begitu, bak kata pepatah, "muka kita memang tak boleh ubah tapi airmuka kita kan boleh ubah"... tapi tulah, aku dah terbiasa begitu...

dah 1.23am, besok nak keja...
malam ni pakai kain pelikat arwah ayah dan tshirt...buat tidur....
rindu sangat dengan ayah, cuma kain pelikat je pengubat rindu....
i miss him so much....al fatihah....

December 02, 2010

chaK!!

salam...
chak!!!! lama sudah tidak berupdate kan... baru malam ni berkesempatan. byk benda nak stori mori, tapi nanti lar dulu...

kadang kadang aku ni lurus sikit, tak taw la dipergunakan oleh org lain tuk mencapai maskud tersiratnya... ntah lar, aku dah makin bosan, kalau cakap nanti, tersentap plak...hey mmg tak terbuka la dorang ni...kolot!!!

aku menjadi diri aku, bukan hipokrit, tak kesah lar org nak ckp TSUNAMI ker (ni mmg dah selalu dengar), panas baran ker? 'ckp dia jer yg betul' (eh dah mmg selalu aku ckp betul, korang ingat aku cakap ni tak pakai otak ker?) nampak cam marah kan... aku tak marah, cuma sesi luahan perasaan...

ok la tak nak menaip lagi, nanti perasaan terganggu plak bila nak tido....
selamat beradu...adios....

November 22, 2010

kesibukkan melampau!!

salam...
aku masih di opis, keja yg berlambak masih belum sempurna disiapkan. banyak dokumen yang bertimbun timbun yang perlu aku periksa dan sain...adoyai....tak menang tangan nak buat, kalaulah org lain bole tolong sainkan dan periksa kan bagus...

besok plak gamaknya lagi terkahap, STOCK TAKE, dan ada org lain cuti lagi, so aku kena keja dari jam 9.30am hingga 12am...lama sungguh kan...memang letih bebenor nanti, pe nak buat, dah keja macam ni, nak cari rezeki halal, memang cenggitu...

apa banyak benda lagi nak ditaip ni, tapi masa membataskan segalanya, ada terluang masa, aku update k...
salam ceria...adiosss..........

November 20, 2010

i'm sorry, susah sangat ker?


sumber dari SCRIPTER

Walau marah macam mana kita dekat seseorang itu,kita jangan pernah melupakan 2 kata ajaib iaitu “terima kasih” dan “maaf“. Mungkin bagi korang perkataan ini tidak membawa maksud apa-apa, tapi tahukah korang bahawa hanya dengan meminta maaf kepada perempuan dengan iklas dapat membantu memanjangkan usianya.

Mengucapkan ‘maaf’ mungkin sangat susah dilafaskan kebanyakkan orang terutama lelaki. Akan tetapi,kajian ilmuwan dari Massachusetts University membuktikan,meminta maaf yang ditujukan pada seorang perempuan boleh meningkatkan kesihatannya terutama jantung.

Perempuan yang mempunyai sifat kelakuan kasar atau menyakitkan dari orang lain boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah yang dapat memacu risiko serangan jantung atau stroke. Namun ketika mendengarkan kata ‘maaf‘ dapat menurunkan tekanan darahnya dan secara automatiknya dapat kembali normal sekitar 20% lebih cepat.

Sebaliknya tekanan darah laki-laki akan 20% lebih lama untuk pulih setelah mendengar permintaan maaf kerana mendapat perlakuan tak tenang.Hal ini menunjukkan seseorang lelaki cenderung bekerja lebih keras setelah mendengar pengakuan bersalah.

Kajian ini dilakukan ilmuwan di University of Massachusetts Medical School di Worcester, AS.Kajian mengukur tekanan di astolik dari 29 orang lelaki dan 59 perempuan.

Tekanan darah yang diukur dalam kajian ini adalah tekanan darah di astolik,iaitu tekanan dalam darah antara detik jantung atau tekanan dalam arteri-arteri ketika jantung istirehat setelah penat 'bekerja'.Jika tekanan terlalu tinggi, ia dapat meningkatkan kemungkinan stroke atau serangan jantung pada orang tersebut.

Jadi,sayangilah pasangan korang.Jangan lupa berterima kasih dan meminta maaf kay..

komen saya, perempuan pon kena macamtu gak, kena mintak maaf kalau buat salah, barulah harmoni kehidupan kan...
adiooossss...

November 18, 2010

tak setabah maNA......

salam...
sedih...segalanya datang dalam satu masa yang sama...
hati aku ni tak tentu arah, nak pikir tu, nak pikir ni...
dan aku tak tahu kenapa aku emo sangat...
aku tak setabah mana..
airmata jatuh berjurai juga, aku rela disakiti, dan aku rela mcmtu..
sesakit mana pon mmg aku akan pendam, luaran memang orang tak tahu...
tapi dalaman memang dah hancur, umpama kaca bederai tatkala dihempas ke lantai.. 

ya Allah, berilah kekuatan pada hambamu
AMIN...

November 17, 2010

korban apa saja?

salam...
kepada semua pembaca blog ni sy ucapkan selamat menyambut aidiladha...
selamat berkorban apa saja, harta tapi nyawa aku tak sanggup k...
aku pun tak sanggup nak korbankan perasaan sendiri k...
i will fight for it !!! and we will see....

November 14, 2010

lain macam!!!

salam...
hari ni tak tahu kenapa perasaan lain jer, pasal hal siang tadi ker? kol 8.15pm tadi aku keluar pegi bank, pastu otw nak balik tu kat sinar fm lagu yg dah lama aku tak dengar, pasal nak dengar lagu tu sebelum sampai umah, aku drive jer kat mana mana... melayan perasaan sensorg.. entahlah, perasaan tak tentu arah hari ni.

harap harap perasaan ni sementara saja. nak menaip tapi mata ni ngantuk plak. badan rasa letih, so gamaknya kena tidur awal ni. jam baru pukul 11pm. besok je lar sambung eak.. selamat malam...
adiosss...




 

November 12, 2010

maafkan saYA......

salam...
kadang kadang kita tak bole nak halang orang dari menyukai kita, dan aku pon tak tahu bagaimana caranya untuk mengelak. percayalah, aku tak semanis yang disangkakan, namun aku tidaklah seburuk buruk manusia.
aku hanya menjadi diri aku sendiri...

semalam kuterima sms dari seorang kawan, lelaki, memang dah lama aku kenal, 4 tahun. aku tak pernah ada apa apa perasaan terhadap dia. sebab dia muda lagi, aku tua dia 6 tahun, dia sebaya adik aku. bila aku berkawan dengan dia aku tahu batas batas aku, aku tak pernah mengungkapkan perkataan cinta dan sayang, kami hanya bersahabat.

selama 4 tahun, aku cuma jumpa dia 2 kali saja, tu pun sebab aku jadi helper kat Kluang, Johor, tahun lepas bulan december. dia orang Johor. keluar pon masa aku lunch time, malam tu dia ajak tengok wayang pon aku tolak. tapi aku tak sangka semalam dia sms dia kata suka kat aku. aku termenung, tak tahu nak jawap apa.

dia kata dia jatuh cinta bila hari opening day tu, masa tu aku pakai baju kurung with a full make up. tulah kali kedua aku jumpa dia, patut la aku tengok dia pandang aku semacam jer. kali pertama aku jumpa dia, aku sempoi jer, jeans n shirt, rambut simpul siput. erm, aku rasa bukan mudah dia nak meluahkan perasaan, hampir setahun kan dia pendamkan perasaan tu. dan semalam dia beranikan diri walaupun dia tak tahu apa jawapannya.

yelah, sms pon sebulan sekali, kadang2 memang takde langsung. kawan kawan, biasalah, memang mcmtu. tapi tak sangka plak semalam dia mcmtu. pagi tadi baru aku balas sms dia. aku kata, aku suka dia sebagai seorang kawan jer, tak lebih dari tu. lagipun dia terlalu muda untuk aku. aku perlukan kematangan seorang lelaki, kalau setakat setahun dua takpela, tapi ni memang terlalu jauh sangat...

dia kata dia faham, dan dia harap hubungan sebagai kawan tu tak putus walaupun persaan dia terhadap aku dah diketahui. kenapa semuanya hadir di saat mcmni..saat aku mula nak mengenali seseorang... dugaan...dugaan...

dan persoalannya, kalau aku tak kenal sesiapa pada waktu sekarang ni, mungkinkah aku terima dia? jawapan....TIDAK...walaupun aku sendiri, aku memang tak boleh terima dia. ada la beberapa perkara yang memang telah difikirkan, keluarga, diri sendiri, dan lain lain juga...tak payah aku nak ulas panjang lebar kat sini..

percayalah, tiada niat untuk melukakan, tapi aku terpaksa, aku kena berterus terang. hati dan perasaan memang tak bole dipaksa. kalau kita dah sayang seseorang, kita pejam mata, kita akan nampak dia, tapi aku pejam mata, aku memang tak nampak dia, biarpun dah bertahun....anggap la tiada jodoh antara kita...

adios....

November 08, 2010

renungan bersaMa.......

 salam...jom baca, sumbernya dari sini

Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca! Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu.

KEEMPAT.
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH..
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin tahu?’

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

adios...
selamat beradu....Zzzzzzzzzzz..........

November 07, 2010

kasihkan....

Kata-kata Pujangga: 
"Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya 
kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita 
sayangi beroleh bahagia"

komen saya,
terpaksa terima demi kebahagiaanya
walaupun hati hancur, jiwa merana
asalkan dia bahagia 

dan dari sudut yang lain
tak sanggup kehilangannya
tak sanggup lepaskan
ingin bersama selama lamanya
tak kira apa jua dugaan menerjah
kutempuh dengan rela



November 04, 2010

Gelagat Syaitan di Majlis Kenduri

petikan dari web SCRIPTER, bagus untuk panduan bersama...

Menurut apa yang diceritakan oleh Tok Dahaman, suatu hari katanya, dia bersama isterinya berjalan hendak ke kenduri kahwin di hujung kampung.Malangnya, ketika itu hujan turun dengan lebatnya. Maka terpaksalah mereka menunggu hujan berhenti. Apabila hujan reda, ketika itu jam menunjukkan pukul 1.00 tengah hari. Tiba di suatu simpang jalan, mereka terdengar suara tangisan kanak-kanak.

Setelah dilihat sekeliling, didapati 3 orang kanak-kanak tanpa pakaian menangis di tepi sebatang pokok besar yang telah tumbang.. Kata Tok Dahaman, dia sungguh hairan,siapa pula yang meninggalkan anak dalam keadaan begitu? Tetapi, dia mula syak bahawa budak-budak itu bukanlah manusia biasa kerana didapatinya mereka berkepala botak, berperut buncit, mata besar dan telinganya pula capang dan tajam. Sementara jari-jari tangannya amat panjang, begitu juga jari kaki.. Walaubagaimanapun, Tok Dahaman bertanya juga apa sebab mereka menangis di tepi jalan. Menurut salah satu daripada budak-budak itu, rumah mereka telah runtuh disebabkan oleh hujan yang amat lebat sebentar tadi.

Tok Dahaman bertanya di mana rumah. Mereka pun menunjukkan kepada pokok besar yang tumbang itu. Sudah sah lah yang budak-budak itu adalah anak jin atau syaitan, jelas Tok Dahaman. Menurut Tok Dahaman, anak-anak syaitan itu telah meminta dia untuk memberitahu kepada ibu bapa mereka yang berada di rumah kenduri tentang perihal rumah mereka yang telah runtuh itu. Akan tetapi, Tok Dahaman menjelaskan kepada budak- budak itu bahawa dia tidak mungkin dapat mencari ibu bapa mereka kerana syaitan tidak dapat dilihat oleh manusia dengan pandangan mata kasar.

Lantas, anak syaitan itu memberi sedikit minyak untuk disapu di kening. Menurut anak syaitan itu lagi, minyak itu membolehkan pandangan terhadap benda-benda hijab dibuka. Ayah syaitan tersebut dapat dikenalpasti kerana dia menggantung tengkorak kecil di leher manakala ibu mereka memakai tulang ayam bersilang di rambutnya. Anak syaitan tersebut berpesan meminta ibu bapa mereka pulang dengan segera kerana rumah mereka runtuh dan mereka di dalam kesejukan. Cerita Tok Dahaman lagi, ketika sampai di rumah kenduri, dia dan isterinya pun memakai minyak tersebut. Tok Dahaman kemudian menyuruh isterinya mencari syaitan betina di atas rumah sedang dia sendiri mencari syaitan jantan di tempat orang lelaki..

Sebaik sahaja minyak tersebut di sapu di kening, mereka lihat begitu banyak syaitan bercampur gaul dengan org ramai.

Ada sebahagiannya sibuk ditempat memasak, mengganggu di kawah gulai dgn memasukkan berbagai jenis najis ke dalam segala masakan (kerana orang yang memasak tidak membaca Bismillah), syaitan-syaitan tersebut ada yang meludah, membuang air kecil dan besar ke dalam piring dan mangkuk. Ada juga yang muntah ke dalam makanan, ada yang bergayut di bahu, duduk di kepala dan riba manusia. Tok Dahaman dan isterinya yang memandang suasana itu menjadi tidak tergamak untuk makan. Orang ramai pada hari itu menjadi hairan melihat kelakuan Tok Dahaman pada hari itu. Menurut Tok Dahaman dia amat sukar untuk berjalan kerana terpaksa mengelak daripada berlanggar dengan syaitan kerana syaitan lebih sibuk mengalahkan manusia di rumah kenduri.

Setelah sibuk mencari, akhirnya jumpalah dia dengan bapa syaitan tersebut.Ketika itu, syaitan tersebut sedang makan dengan gelojohnya. Tok Dahaman pun bertempik kepada syaitan tersebut serta memberitahu kepada syaitan tersebut bahawa rumahnya telah runtuh. Syaitan tersebut sangat terperanjat dan bertanya bagaimana Tok Dahaman boleh melihat syaitan. Apabila mendengar penjelasan Tok Dahaman, syaitan tersebut pun berlari pulang sambil memijak kepala orang ramai. Bagi pihak perempuan pula, keadaan lebih kecoh. Menurut isteri Tok Dahaman, ramai sungguh syaitan betina yang sama-sama makan kenduri dengan orang perempuan bahkan di bahagian perempuan keadaan lebih teruk lagi kerana syaitan betina ada yang membawa anak mereka.

Kerenah anak-anak syaitan ini memang tidak dapat dikawal oleh ibu bapa mereka.. mereka melompat dari satu talam ke satu talam sambil mencapai makanan dari pinggan atau tangan orang. Ada yang membuang air kecil sambil bergayut di jendela rumah. Akhirnya ibu syaitan tersebut ditemui oleh isteri Tok Dahaman di bilik pengantin sedang bersolek bersama- sama pengantin perempuan. Isteri Tok Dahaman mengenalinya berdasarkan tulang ayam yang bersilang dirambut yang kotor dan berbau busuk itu. Rupa syaitan betina tersebut sgt menggerunkan.

Keadaan mejadi kecoh kerana orang ramai melihat isteri Tok Dahaman bercakap dengan cermin tempat bersolek.Untuk sehari itu, letihlah mulut mereka menjelaskan kepada orang ramai tentang sebab keanehan sikap mereka pada hari itu, terpulanglah orang mahu percaya atau tidak. Begitulah halnya, keadaan syaitan yang sungguh menjijikkan jika kita tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan.

Sebelum makan, sebut lah nama Allah, atau sekurang-kurangnya bacalah BISMILLAH.

Wallahu a ‘ lam

MORAL OF THE STORY; APABILA KITA MELAKUKAN SESUATU MULAKAN DENGAN UCAPAN BISMILLAH.

semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Wallahu a ‘ lam

pemain hati2

salam...
bila kita sedang bersedih, fikiran kita tak menentu. fikiran melayang menerawang memikirkan kenapa ianya terjadi, kenapa, mengapa dan bagaimana...semuanya menerjah ke dalam kotak fikiran...

aku akui perasaan tu memang la terusik walaupun tak lama kenal tapi memang terasa bila rasa dipermainkan..tapi ntah lar, keserasian tidak ada, aku akui aku byk mengalah, apa saja yang dibicarakan oleh si dia, aku diam saja, malas nak membantah...tiada gunanya..biarlah mengalah, mengalah bukan beerti kalah...

biarlah dia menegakkan benang yang basah.. seseungguhnya Allah telah memberi aku petunjuk, dan memang itu selalu aku doakan selepas solat..alhamdulillah, Allah mendengar doa dan permintaanku...

dan, offcially nyer aku tak lagi bersama si dia, F.A, bukan Fahrin Ahmad yer, tu nama singkatannya, tak bole lar nak bagi nama penuh, kang korang cari kat facebook plak kan? kenapa aku tak bersama dengannya? sebab aku tak bole penuhi permintaanya, yang aku rasa salah disisi agama dan pandangan masyarakat...

yer, kau terkesan bila aku cakap tak boleh, dia kata, "mcmni baik duk dalam penjara jer sbb semua tak boleh"...terpulang lar...pengenalan kami adalah satu kesilapan, di mana dia hanya mencari teman sosial tuk dirinya, tapi aku bukan begitu, aku tak kejar keseronokan duniawi, biarlah aku macamni...semoga Allah lindungi aku...

bila dikenangkan balik, memang sukar nak temui kejujuran sesama manusia... insyallah, aku sentiasa jujur dengan sesiapa, tak kisah la kalau nak cakap aku ni pandai cakap jer ker atau apa apa jela, yang penting hanya Allah saja tahu kejujuran aku...

selamat malam...adiosss....

November 01, 2010

pemain hati

kejujuran...masih wujudkah dalam setiap insan bila berpasangan, bila menjalinkan hubungan hati? atau sekadar bermain kata kata untuk memerangkap kasih untuk dipamer ke dalam jiwa? ya, kau mungkin boleh mengukir pelbagai kata kata manis tapi untuk apa? untuk kau hancurkan hati atau sekadar ingin membalas dendam dengan mempermainkan perasaan orang?

aku? hanya insan biasa yg mempamer kejujuran dan adakalanya kelurusan hati itu terserlah, dan mungkin dari situ pemain hati memerangkap dengan penuh belai kata yg mebuai perasaan, lalu aku pun terlena dengan ungkapan ungkapan jiwa yg mengamankan perasaan hati, kubiarkan hatiku dipermainkan meski pun tiada ku tahu niat hatinya sekadar menanam duri dalam hati.

sukarnya kutemui kejujuran meskipun sekumit, dan pada kau, terima kasih kerana berjaya membuatkan luka lama berdarah kembali, terima kasih kerana membiarkan aku tergapai gapai meneka hasrat hatimu, terima kasih kerana menghancurkan perasaan ku, terima kasih kerana membiarkan aku menjadi bodoh dimatamu. terima kasih di atas kejujuran palsu yg kau berikan.

aku hanya mampu berdoa agar aku selalu jujur terhadap sesiapa saja walaupun ianya tiada menguntungkan. teruslah meneka kejujuranku, kerana aku tidak pernah sekali curang mahupun tidak jujur, dan kalau itu mampu memuaskan hatimu, hancurkan saja  perasaan aku, aku redha. sesungguhnya Allah saja yg tahu perasaan peritku.


Ya Allah jika benar perasaan apa yang kurasa itu benar, Kau jauhi aku daripada manusia yg mempunyai niat niat yang  tidak baik terhadapku, dan jika perasaan itu tidak benar, ampunkan aku kerana telah mempunyai prasangka yg buruk terhadap mahlukMu...Amin

October 27, 2010

kejujuraN........

kejujuran, masih ada lagikah? 
aku tak jujur ker, terus terang salah, bila tak terus terang cakap hipokrit, tapi demi menjaga airmuka...
ntah lar...orang suka suka lukakan perasaan aku. 
dia ingat aku ni takde perasaan ker? batu ker aku ni? 
makan hati aku macamni.....

October 22, 2010

hari ni

salam...
erm...hari ni mood dia ok, nak plak dia chat, semalam hampeh. aku pon tak paham dia ni. hangin dgn org lain, aku plak jadi mangsa. sabar je lar aku ni.

October 21, 2010

adakalaNYA..

Dalam hidup adakalanya kita terpaksa buat pilihan, 
walaupun itu bukan dari kehendak dan kerelaan hati kita, 
namun itulah hakikatnya..

October 18, 2010

jangan!

jangan menilai jika baru mengenal
hati yang belum kukuh cepat benar mengadil perasaan
kuakui langit memang tak selalu cerah
begitu juga dengan perasaan
hati yang suka selalu berbaur duka
atau memang ditakdir begini
bahagia hadir cuma seketika???????????

October 07, 2010

hubungan sejenis!

salam... chak...hehehe, lama kan tak hapdet... aku sibuk sangat, aku online pon mengadap facebook dan baca blog blog yang ada.

hari ni nak cakap topik apa? erm... hubungan sejenis, taw tak? lesbian, pengkid, gay dan yg sewaktunya dengannya. zaman sekarang ni, apa yang tak mustahil. sume tu bole jadi. aku kesian, simpati dan juga kesal. kenapa la umat islam sekarang ni dah semakin terpesong akidahnya. kenapa perlu bercinta dengan kaum sejenis, tak ingat perintah Allah.

sekarang ni makin berleluasa taw, kat facebook tu jangan cakap lar, memang terang terangan dorang berkasih sayang. mengucap panjang aku, memang ada dikalangan sahabat aku pon. kenapa la jadi macam ni kan. bukannya kurang didikan agama, tidak cukupkah ajaran pendidikan islam di sekolah? kalau dulu orang tua tua dok takut kalau anak perempuan berkawan rapat dengan lelaki, tapi sekarang ni jgn tak taw Cik Kiah ooi, lelaki dan lelaki pon ada hubungan taw. begitu juga dengan perempuan sesama.

aku cakap ni atas dasar pengalaman. wanita sejati yang tiada tolok bandingan kecantikkanya dengan pengkid. budak ni bukan main cantik lagi, kalau sesapa terpandang memang toleh dua tiga kali, maklum la keturunan arab. tapi couple dengan pengkid, panggil papa mama lagi, ke toilet pon sesame, buat apa dalam toilet tu?

kalau cuti sehari pastu datang keja, fuhh, leher penuh dengan gigitan cinta yang bertepek tepek, bukan niat aku nak pandang tapi memang dah jelas ternampak. aku yang malu, bukan dia. dia selamba jer muka dia, macam tak bersalah...

ni ada sorang lagi kawan aku ni, punya la handsome, mmg digilai ramai wanita, tapi ada boyfriend plak. adoyai...apa nak jadi budak budak zaman sekarang ni ooi....kalu diberi nasihat, katanya mind our own bisnes, camne tu... merapek meraban aku ni...baca ni hah...

Firman Allah swt : “Wahai Orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha” (At-Tahrim: 8).

Di dalam ayat ini Allah swt menyeru hamba-hambaNya supaya bertaubat di atas dosa-dosa yang telah dilakukan dengan sebenar-benar taubat. Bukan sepertimana yang dilakukan oleh sesetengah golongan manusia yang hanya lisannya sahaja melafazkan kalimah taubat sedangkan ia masih lagi bergelumang dengan dosa dan maksiat.

Ulama’ telah menyebutkan syarat-syarat yang mesti ada bagi seseorang yang benar-benar ingin bertaubat sepertimana yang telah diambil dari Al-Quran dan hadis, antaranya:
1) Bersegera meninggalkan perbuatan dosa dan maksiat tersebut.
2) Menyesal atas dosa-dosa yang telah dilakukan.
3) Berazam untuk tidak kembali bergelumang dalam dosa dan kemaksiatan.
4) Mengembalikan hak-hak orang yang dizalimi atau memohon kemaafan darinya.

Terdapat juga sebahagian ulama’ yang menggariskan syarat-syarat lain bagi mereka yang ingin bertaubat dengan taubat nasuha, antaranya:
1) Meninggalkan dosa-dosa tersebut (taubat nasuha) ikhlas kerana Allah swt dan bukan kerana perkara-pekara lain.
2) Merasa jijik dan benci dengan dosa yang yang dilakukan dan mengakui akan kemudharatannya.
3) Bersegera melakukan taubat nasuha.
4) Berasa takut dan risau ia akan kembali kepada dosa dan kemaksiatan.
5) Cuba Mendapatkan kembali hak-hak Allah swt (cth: zakat, solat, dsb.) yang telah di tingalkan sebelumnya (sekiranya boleh).
6) Mencari sahabat-sahabat yang soleh yang mampu membimbing dan membantu supaya dia sentiasa mengingati Allah dan tidak kembali kepada kemaksiatan.

tu saja untuk hari ni...adioosss, nak tengok Chinta kat tv3.
Wasalam....

September 30, 2010

appraisal 2010

salam...
hari ni cuti selepas 3 hari berkerja...penat pon tak hilang lagi. yelah seminggu kat kempas, ahad sampai malam, isnin dah keja.punya la tunggang terbalik kat tempat keja, hangin aku. benda yang simple pon dorang tak boleh nak buat, kalau bagikan bercakap pandai plak.. wei, cakap tak serupa bikin wei...

hari isnin tu jugak HR suruh aku buat appraisal 4 staf. bukan nak dengki, tapi kalau keja tahap hampeh, takkan aku nak rated GOOD, just AVERAGE ok, tu pon dah kira ok, kalau aku bagi BELOW AVERAGE, kempunan la kau takde increment...

kadang2 bila kita baik dengan staf ni dorang pijak kepala kita, apa yg kita suruh buat, result tak memuaskan, tapi kalau bercakap memamg tip top. aku ni kadang2 tak sampai hati nak hukum tapi bila dah jadi mcmni, AVERAGE je lar appraisal tu...

sekarang ni aku tengah pikir cara camne nak beritahu dia tentang prestasi kerja mereka, kalo tengok ketua dorang mmg bagus, anak buah plak tak ikut jejak ketua, tapi assistant aku dulu kat MP bagus, sekarang dia jadi tunggak harapan kat  sana. camtu la yg aku nak... kualiti keja bagus, positive attitude, mcm2 lagi lar...

erm...semalam pegi makan ikan bakar kat muara sungai duyung, sebab kat Alai tutup, tersangat lar tak sedap, makan megi pon lagi berbaloi lar... ikan siakap sambal bakar jadi ikan siakap sambal rebus, bukan macam bakar, sotong goreng tepung tak sedap, ikan siakap bakar pon tak sedap, kailan ikan masin jagi kailan longkang, sume tak sedap, nyesal makan...

cadangnya nak pi makan ikan bakar kat Alai hari ni dengan family, tapi kedai tu tutup sebab renovation, so tak tahu nak pegi mana, UMBAI jauh la plak...mak kata makan KFC, ala, tu dah biasa sangat...

so, any idea?
 adiosss...........

September 24, 2010

bibik

salam....
aku kat kempas jb ni, jadi bibik seminggu...
hari ahad ni baru balik melaka... hari isnin start keja, tak dapat berehat...
penat siot...dah, tu je nak update...
adiosssssssss

September 19, 2010

tak senang

salam
lama dah aku tak update kan, terlalu bz. cuti raya 3 hari pastu keja memanjang, menyiapkan report warehouse sales, dan segala bagai kertas keja yang perlu disiapkan. pening memang pening. besok keja halfday, pastu nak bertolak ke jb, kembar aku nak bersalin hari isnin ni, besok masuk hospital. adoyai, macam nak gila aku ni. terkejar kejar.

keja plak berlambak lambak, adoyai, hati memang tak senang nak pegi ni, besok nak pesan segala bagai kat my assistant tu. ni sume buat aku cepat naik angin. seminggu aku cuti ni, ntah mcmane plak keja kat opis nanti. ada 48 bundle dokumen aku kena periksa dah sain. satu pon aku tak check lagi... tensen...tadi masa aku nak balik pon dorang suh sain dokumen lagi, bukan senang nak periksa segala bagai baru bole sain taw, sekurang kurangnya setengah jam....

so gamaknya, aku tak nak sain, memang tak sempat lar, suh bos sain hari isnin nanti eak...hahaha... aku nak siapkan appraisal lagi...adoyai, kenapa sumenya kena buat di saat saat genting begini......

erm, besok dalam kol 3pm kot baru bertolak, barang tak pack lagi, mak kata masuk je dlm bakul, abis citer, bawak keta kan, bukan naik bas... betul juga kan...

so aku akan berada di TAMAN BUKIT KEMPAS, JOHOR BAHRU selama seminggu. mungkin tak dapat online kat sana. doakan aku selamat pergi dan selamat pulang, aku ni memang tak pernah memandu jauh jauh ni, ni baru first time taw... cuak pon ada ni...

adiosss....

September 10, 2010

Salam Aidilfitri

Waktu mengalir bagaikan air,
ramadhan suci akan berakhir,
tuk salah yg pernah ada, 
tuk khilaf yg sempat terucap, 
pintu maaf selalu kuharap. 
Salam Aidilfitri


September 03, 2010

penangan

salam....
hari ni aku cuti sehari selepas 13 hari berkeja tanpa henti, lama kan. itulah penangan warehouse sales. patutnya last 5hb. tapi arahan dari hq kena sambung sampai 7hb. perasaan aku bila tahu tu mmg sangat kecewa, kitaowg semua dah berhempas pulas berkeja pastu sambung. korang bayangkanlah, abis 7hb, kemas 8hb, sempat ker sehari nak kemas tu semua, 9hb dah malam raya, tak bengang ker kalau kena keja malam raya, mmg lar aku cuti, tapi kalau keja tak siap, senang hati ker nak cuti?

sebab tu aku rasa nak nangis nila tahu ada extended, kesian kat promoter2 melayu. time mcmni la pikir nak cari keja lain, sebab dah selalu sangat mcmni, pendirian dorang tak tetap, suka suka bagi arahan, sampai aku dah naik bosan. tak tahu sampai bila aku boleh bertahan. macam kes aku keja sampai 13 hari, patutnya aku ada restday sehari, tapi keluar email dari hq, 27hb sampai 31hb, takde restday, kena keja, restday dorang ganti dgn RL. aku bengang lar. pasni aku takde cuti lagi, malam raya je cuti, maknanya jumaat depan lar..

persiapan tuk raya mmg zero k. baju pon takde lagi. hari ni ialah misi tuk mencari segalanya. yang penting baju raya k. nak keluar dalam pukul 11am nanti. nak cari segalanya, ketupat segera, kuih raya, baju raya, kasut, mcm mcm lagi lar.tapi tahun ni sebenarnya mmg aku takde hati pon nak beraya, sebab ayah dah takde kan. selalunya, persiapan ayah lar aku belikan dulu. setiap tahun pon mmg mcm tu. baju raya arwah ayah tahun lepas masih baru lagi. tersimpan rapi dalam almari. mak tak bagi sesiapa pon.

dah la...banyak plak mengarut pagi ni. nak mandi ni. nak siap siap....
adios.....

August 31, 2010

Warehouse Sales HAri Yg KE 6

salam...
hari ni hari ke6 warehouse sales, dan hari ke 11 aku berkeja. penat sangat, takde cuti. gambar banyak dah amk tapi malas nak upload. kali memang banyak yang murah murah. baju kanak paling rendah RM5.00, paling ramai orang kat bahagian tu, nak lalu pon tak boleh.

tu je aku nak taip, ni aku online pasal nak bukak cafe kakak aku kat fb, nak hidang. ntah kenapa plak dia tak boleh bukak, dah 4 hari aku yg hidangkan, naik tensen aku. aku punya pon masak yang 2 hari punya.

dah adios...nak sambung tido balik... hari ni merdeka day, lagi ramai orang kot...
byeee........

August 24, 2010

SETUP WAREHOUSE SALES

salam....
hari ni dah mula buat setup untuk warehouse sales, memang penat, tambah lagi sedang berpuasa kan. angkat kotak kotak, stok, arah sana sini, mulut pot pet pot pet jer...

hari ni lebih kurang 40% dah siap, besok sambung lagi. so 25hb kiranya soft opening, official opening 26.08.2010. diskaun memang mantap, sampai 80%. bahagian kanak kanak harga serendah RM5, baju POLO kanak kanak 50% dan 70%. dah...nanti update lagi tu pon kalau aku ada masa ambik gamber besok eak. mamang bz sangat...

memang sempot dibuatnya...adios... layan 2 keping gambar dibawah...
adios..........

ni pic aku snap hari ahad, takde stok lagi, baru buat marking jer
tapi hari ni dah ada stok masuk

August 21, 2010

kawen?

Salam..
Semalam masa nak berbuka puasa, adik aku tanya, 'Ja, kau tak nak kawen ker? Aku diam, dah malas nak jawap. Tapi selama ni dia memang tak pernah tanya pon. Aku tahu dia risau, maklum la, bulan ni aku baru saja  mencecah usia remaja purba, hehehe, 30 tahun saja.

Siapa yang tak nak kawen? Aku nak jugak ada keluarga, ada suami, anak2. Tapi lom ada jodoh kan. Aku tahu semua orang kata aku memilih walhal tak pon. Terus terang aku cakap, aku memang tak mencari pon, dah letih, aku teruskan apa yang ada saja, sibukkan diri dengan keja.

Lagipun aku dah biasa sensorang, tapi sampai bila kan. Ntah lar, bila single ni memang best, tiada kongkongan, bebas kemana mana, tapi bukan jauh mana pon, bila ada masalah aku ada kawan kawan yang bole berkongsi rasa, lelaki dan juga perempuan. Tapi yang tak best nya bila dah tua nanti, sapa nak jaga kan? takde waris, so nak tak nak kena kawen jugak kan!

Semalam keluar dengan kawan lelaki, dia pon cakap benda yang sama, suh aku kawen...Ni la topiknya bila dah mencapai usia sebegini. Nak tak nak kena terima jer, walaupun hati pedih.

Erm...masa birthday aku haritu, si dia ada wish. Ok lar, aku balas, tup tup sampai hari ni dia dok sms aku. Aku memang malas nak layan, aku pernah tanya dia dulu, tak putus asa ker? Dia kata dia takkan putus asa. So patutkah aku bagi peluang kat dia? Aku dah pernah bagi dia 2 kali peluang dulu, so? Dia kata niat dia ikhlas, dan pasal hal dulu tu, dia mintak maaf.

Dia kata dia nak kawan dengan aku macam dulu dulu. Tapi aku dah jeran, ikhlas ker? Atau dia hanya memandang fizikal saja. Macam kawan aku cakap, 'well, u  ada satu tarikan untuk orang pandang kat u, so mungkin si dia memandang itu.' Aku benci kalau cakap pasal ni. Aku jawap balik, 'takkan la lelaki buat keputusan dengan memandang itu'. Dia diam....hahaha terjerat.....

Masa aku tengah menaip ni pon dia sms aku, aku tak balas pon. Dah, nak tido...
Adios...........

August 19, 2010

EGO

salam
ego kau sebesar langit
kau nak tapi kau kias kias
buat seolah olah aku plak yang terhegeh hegeh
pastu letak macam macam syarat
tapi kawan punya pasal aku tak kesah lar
lelaki memang  mcm ni eak?

August 18, 2010

WAREHOUSE SALES

salam
tengok sebelah kanan atas page ni.
WAREHOUSE SALES @ PARKSON MELAKA MALL,
AYER KEROH MELAKA
26 OGOS HINGGA 05 SEPT 2010
jom shopping baju raya
macam macam ada
minyak wangi pon ada
nanti update lagi
adios

August 16, 2010

sudah sudah ler.....

salam...
erm, dah lama tak update pasal diri sendiri kan. aku terlalu bz, banyak tugasan yang perlu dilakukan. 2 hari lepas cuti, hari ni dah keja. sampai opis, mcm2 memo atas meja, kertas keja bertingkat tingkat kena sain. aku tak sain pon tadi, sebab dorang dah suruh aku sain baucar sebanyak 1000 keping. mcm nak tercabut jari jemari aku. tu pon ada lagi kena sain, aku kata besok besok lar sain, dah tak larat lagi.

aku dah semak memo yang dorang bagi, kena pikir macamane nak buat, nak agihkan pada 'assistant' aku, kalau aku nak buat sorang, bagi 24 jam sehari pon memang tak siap. seminggu lebih lagi dah kena 'setup' warehouse sales. tu yang buat aku tak senang duduk. yer, setup tuk warehouse sales mmg bukan senang, banyak perkara kena diuruskan.

ok, sekarang ni tak nak citer pasal keja, citer pasal ni. erm...aku memutuskan supaya tidak lagi melayan seorang sahabat aku ni. aku dah malas lar. aku jer asik ingat kat dia, tapi dia buat 'derk' jer kat aku. kat fb pon aku dah remove dia. bila susah, ada masalah dia cari aku. bila putus cinta, cari aku, cerita kat aku, mintak pandangan. bila dapat cinta baru, sikit pon tak nak cerita, aku bukannya nak kepoh atau ambil tahu hal peribadi sahabat, tapi entah lar... kau sendiri yang ngaku aku ni kawan baik kau, so terserah lar....

baru baru ni dia ada call, aku tak jawap pon. biasanya aku akan 'return call', tapi kali ni aku dah tekad, takmo ambil tahu lagi pasal dia. bila dikenangkan memang sedih, tapi aku terpaksa, aku tak nak lagi jadi batu loncatan untuk dia. sudah sudah ler... aku ni memang lurus, suka tolong orang tanpa sebab, pasal tu lar orang suka ambil kesempatan kat aku, tapi aku ikhlas dan  keikhlasan aku sering disalah gunakan..

takat ni saja hubungan kita, aku harap kau mengerti, dan kalau betul kau dah berubah, aku akan terima kau kembali sebagai sahabat, aku bukan bermusuh cuma tak ingin lagi diperbodohkan... kau tahu apa yang aku maksudkan. kejarlah dunia tapi jangan sampai kau lupa akhirat. duit memang senang cari, tapi sahabat setia seperti aku sukar dicari ganti...chau...
adiossssssss..............

August 12, 2010

Seteguk Air

Rasulullah s.a.w amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat
keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda s.a.w:

“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1923.

Maksud kerberkatan di sini ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar di dalam ibadah sahur tersebut. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h: “Keberkatan sahur itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah, menyelisihi ahli kitab, menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah, menghindari tabiat buruk yang timbul akibat lapar, menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta saat itu, menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa sebelum tidur.” – Rujuk Fathul Baari, Jil.11, ms. 120.

Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab). Sabda Rasulullah s.a.w: “Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah makan sahur.” - Hadis riwayat al-Tirmizi.no: 643

Ibadah sahur adalah ibadah yang begitu agung sehinggakan Allah melimpahkan rahmat dan malaikat-Nya memohon keampunan bagi orang-orang yang makan sahur. Oleh itu, Nabi s.a.w amat menitik beratkan umatnya untuk bersahur walaupun dengan hanya meminum seteguk air. Sabda baginda s.a.w :
“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.” - Hadis riwayat Ahmad. no: 10664.

Sebenarnya, kita dibenarkan bersahur sehingga fajar terbit, iaitu sehingga azan solat Subuh dilaungkan. Sabda Rasulullah s.a.w: “Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar sodiq benar-benar telah terbit.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no: 1919. Hadis ini secara tidak langsung membantah pendapat sesetengah pihak yang tidak membenarkan makan dan minum apabila telah masuk waktu imsak. Apatah lagi Allah sendiri telah menegaskan bahawa dibenarkan makan dan minum sehingga terbit fajar, iaitu apabila azan Subuh dilaungkan. Firman Allah S.W.T: “Makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).” - Surah al-Baqarah:187

Adalah disunnahkan juga untuk dilewatkan sahur sehingga hampir terbit fajar. Sahal bin Sa’ad r.a berkata: “Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian akupun tergesa-gesa untuk mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” - Hadis riwayat al-Bukhari, no:1920.

Qadi Iyadh r.h berkata: “Tujuan Sahal terburu-buru makan sahur adalah kerana waktunya sangat dekat dengan terbitnya fajar.” - Dinukil dari Fathul Baari, jil. 11,ms. 114. Waktu yang terbaik untuk makan sahur adalah lebih kurang sama dengan kadar waktu seseorang membaca 50 ayat al-Quran iaitu kira-kira 10 hingga 20 mini sebelum azan solat subuh dikumandangkan. Menurut Anas r.a, Zaid bin Thabit r.a berkata: “Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w , kemudian baginda berdiri untuk solat. Aku berkata: Berapa lama antara azan dan sahur?” Beliau menjawab: “Kirakira (membaca) lima puluh ayat.” - Hadis riwayat al-Bukhari no: 1921.

Hadis ini telah digunakan oleh mereka yang berpendapat bahawa waktu imsak itu adalah sepuluh minit sebelum terbit fajar. Apabila masuk waktu imsak maka seseorang tidak agi diperbolehkan makan dan minum. Namun tafsiran yang benar terhadap hadis tersebut adalah Rasulullah s.a.w langsung mendirikan solat subuh setelah baginda makan sahur. Kadar membaca 50 ayat al-Quran antara azan subuh dan sahur bukan waktu imsak seperti yang disangka oleh mereka, tetapi ia adalah kadar waktu Nabi s.a.w memulakan dan mengakhirkan sahur baginda.

Antara hikmah mengakhirkan sahur adalah:
1. Sekiranya seseorang bangun awal untuk sahur, tentu sekali setelah selesai bersahur dia akan kembali ke tempat tidur. Hal ini memungkinkan seseorang itu meninggalkan solat Subuh.
2. Mengakhirkan sahur juga boleh menambahkan kekuatan bagi orang yang berpuasa. Sekiranya seseorang bersahur terlalu awal maka ia akan menyebabkan seseorang itu cepat merasa lapar, dahaga dan keletihan pada siang harinya.

Selamat Berpuasa...
SUMBER:AL-KHAADEM

August 11, 2010

Kelebihan Ramadan

* Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.

* Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :

(Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :
(Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)

* Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!

* Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh....... berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w) pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibubapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.

* Apabila pada malam akhir Ramadan dinamakan malam persalinan. Pada malam hari raya Aidilfitri didatangkan Allah malaikat kepada tiap-tiap negeri turunlah mereka ke bumi, berdiri pada permukaan jalan menyeru dengan suara yang kuat, semua mendengarnya kecuali jin dan manusia berkata mereka, hai umat Muhammad keluarlah kamu menghadap tuhan yang amat mulia (sembahyang raya di pagi raya) yang memberi pemberian yang berpanjangan dan mengampun akan dosa-dosa yang besar. Apabila tibalah umat Muhammad ke tempat sembahyang, firman Allah kepada maliakat : Hai malaikatKu, apakah balasan orang yang mengambil upah apabila selesai kerjanya ? Jawab malaikat , hai Tuhan kami, sempurnakanlah upahnya! Firman Allah bahawa Aku saksikan kamu hai malaikatku, telah aku jadikan pahala mereka dari puasa mereka pada bulan Ramadan mereka mendirikan sembahyang, ialah keredaanKu dan keampunanKu kepada mereka! Maka firmannya lagi : Hai segala hambaku, pohonlah kamu kepada ku, maka demi ketinggianku dan kebesaranku, tiada memohon kepadaku hari ini akak sesuatu bagi agamamu dan duniamu, melainkan Aku kurniakan kepadamu! (Al-Hadith).

* Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
o a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
o b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
o c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
o d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
o e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amal fardhu diberi balasan 70 kali ganda. Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa. Barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya, berkata sahabat : Bagaimana kami tak sanggup memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasullullah - Allah memberi pahala ini kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma atau segelas air, barang siapa kenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa. (Al-Hadith)

* Puasa menurut segala yang disuruh dan menjauh segala pantang larangannya, diampunkan dosanya, dan bertasbih, bertahlil dibinakan rumah indah dalam syurga.

* Barang siapa hadir ke dalam majlis zikir pada bulan Ramadan, ditulis tiap langkahnya ibadat setahun, dan pada hari Qiamat bersamaku di bawah Arasy. Siapa tetap berjemaah dalam bulan puasa didirikan kota bercahaya indah, cemerlangnya , dan yang berbakti kepada ibubapanya Allah memandang rahmat kepadanya, dan isteri yang berbuat sesuatu mencari keredaan suaminya, maka pahala yang besar Allah kurniakan kepadanya , seperti Siti Maryam dan siapa yang menyampaikan hajat orang mukmin, Allah menunaikan seribu hajatnya, dan siapa bersedekah kepada fakir miskin (yang ada anak isteri) tiap langkah dikurniakan kepadanya seribu kebajikan, dihapuskan seribu kejahatan dan diangkatkan seribu darjat baginya. (Al-Hadith).

* Orang yang sembahyang bulan Ramadan tiap sekali sujud, dikurniakan kepadanya 1700 kebajikan, dan dibinakan rumah didalam syurga daripada permata bagi orang yang berpuasa dan beribadat, 75000 malaikat meminta ampun baginya dari pagi hingga tenggelam matahari, dan dibina sebuah mahligai baginya . (Al-Hadith)

* Pada hari Qiamat, Allah memerintah Malek Ridwan supaya dikeluarkan orang-orang berpuasa daripada kuburnya dengan keadaan lapar dan dahaga, lalu disuruh Malek Ridwan berikan segala keinginan mereka dari segala macam makanan dan minuman syurga. Maka Malek Ridwan memerintah kepada anak-anak membawa talam-talam makanan , minuman dan buah-buahan. Sebagai balasan berlapar di bulan Ramadan. (A-Hadith)

* Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil meyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu.)
o - Apabila dia berdiri maka berdoalah hamparannya : (Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani tebal kepadanya di dalam syurga)
o - Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian (Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)
o - Apabila memakai kasut, berdoalah kasut (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)
o - Apabila memegang timba berdoalah pula timba : (Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)

o - Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu : (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)

o - Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya: ( Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya!)

o Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! (Al-Hadith)

* Malaikat yang banyak muka bersujud kepada Allah pada hari Qiamat, satu muka sujud , satu muka melihat syurga, satu muka melihat neraka, satu muka melihat Arasy , lalu berkata malaikat itu : Wahai Tuhanku , ampunlah umat Muhammad, kasihanilah mereka! janganlah disiksa orang yang berpuasa Ramadan dari umat Muhammad! (Al-Hadith)

*
o Keredaan Allah (bagi orang yang taat)
o Keampuan Allah (bagi orang yang maksiat)
o Jaminan Allah (bagi orang yang taat)
o Kejinakan Allah (bagi orang yang tawakkal)
o Anugerah Allah (bagi orang yang benar).
+ Ramadan, Ramada, ertinya : membakar - yakni menghapuskan dosa dosa orang yang berpuasa dan beribadat bulan Ramadan.
+ Ramadan ertinya bulan mendapatkan keredhaan Allah dan keampunan bagi hambaNya. Orang yang mendapat keredhaan dan keampunan Allah bererti memberi jaminan (kerana ibadatnya pada bulan mulia dengan penuh taat) mendapat syurga anugerah Allah bagi hambaNya yang benar benar melakukan ibadat kerana Nya pada bulan Ramadan termulia ini dengan ganjaran pahala sehingga seribu kali ganda dan keampunan yang banyak sekali, teristimewa pada malam Lailatul Qadar.
*
o "Bahawa di dalam syurga terdapat bilik bilik, dilihat dari luar nampak di dalamnya dan dilihat dari dalam kelihatan di luarnya, berkata sahabat : untuk siapakah ya Rasulullah? Lantas Baginda menjawab : Ialah bagi orang yang baik percakapannya, bagi orang yang memberi makan makanan, bagi orang yang sentiasa berpuasa, bagi orang yang sembahyang di tengah malam sedang manusia banyak tidur." (Al Hadith)

o "Semulia mulia sedeqah ialah sedeqah pada bulan Ramadhan." (Al Hadith)

*
o "Puasa itu perisai dan sedeqah itu memadam kesalahan dosa sepertimana air memadamkan api." (Al Hadith)
*
o "Siapa memberi makan ( berbuka puasa) kepada orang puasa makan baginya seumpama balasan pahala orang yang berpuasa dengan tidak kurang sedikitpun ." (Al Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba berpuasa Ramadan, diam tiada berkata yang sia sia dan daripada yang haram dan yang makruh, dan sentiasa menyebut Allah (berzikrullah), menghalalkan yang dihalalkan Allah, mengharamkan akan yang diharamkan Allah, tiada mengerjakan kejahatan, melainkan sehingga berakhir Ramadan, telah diampunkan baginya segala dosanya, dan tiap tasbih, tiap tahlil, dibinakan sebuah rumah yang terindah di dalam syurga daripada permata zamrud, di dalamnya daripada yaqut merah indah, di dalam rangka permata itu (yaqut) terdapat sebuah khemah, di dalamnya terdapat bidadari ( hurul ain isteri syurga). Terhias dengan permata bercahaya indah yang menerangkan bumi seluruhnya.(Al Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawasanya bagi Allah beberapa kejadianNya, dijadikan mereka supaya menyampaikan segala hajat orang dan supaya orang meminta tolong kepada Nya, pada menyempurnakan segala hajat yang diperlukan, mereka itulah orang yang aman daripada siksa Allah (Riwayat At Tibrani) (Al-Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawa pintu langit dan pintu syurga dibuka pada awal Ramadan hingga akhir malam Ramadan, tiap orang yang bersembahyang pada malamnya dituliskan baginya tiap satu sujud 1700 kebajikan, dibina rumah baginya di dalam syurga daripada yaqut merah indah, baginya 70 pintu daripada emas yang bertatah yaqut permata yang merah, orang yang berpuasa pada awal Ramadan diampunkan segala dosanya hingga ke akhir bulan Ramadan, dibinakan baginya tiap tiap hari sebuah mahligai di dalam syurga, mempunya 1000 pintu daripa emas, dan meminta ampun baginya 70 000 malaikat dari pagi hingga tenggelam matahari (Al Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Kelebihan hari Jumaat pada bulan Ramadan atas segala hari yang lainnya seperti kelebihan Ramadan atas segala bulan (Al Hadith)

* Barangsiapa mengerjakan ibadat pada bulan Ramadan dengan keimanannya dan ikhlasnya kerana Allah, maka di ampunkan segala dosanya yang telah lalu (Al Hadith)

* Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)

* Apabila berakhir bulan Ramadan, menangis wali-wali Allah kerana terpisahnya bulan yang paling mulia yang digandakan ibadat berlipatkali ganda daripada bulan bulan yang lainnya, bulan Allah mudah menerima ampun taubat hambaNya, bulan yang banyak sekali diturun rahmat ke alam, bulan yang terdapat padanya malam Lailatul Qadar, suatu rahmat dan rahsia yang dikurniakan kepada hamba hamba Nya yang salihin, yang tidak terdapat pada bulan bulan yang lainnya. Mereka menangis kerana belum tentu akan dapat menemui bulan termulia ini pada tahun tahun hadapan, kiranya dipanjangkan umur.

* Apabila berakhirlah malam bulan Ramadan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, dan segala malaikat, jerana berlalu Ramadan berlalulah kelebihan, sebab musibah bagi umatku, dan duduk segala malaikat bagi musibah, orang bertanya : Ya Rasullullah, apa itu musibah ? Jawab rasullullah (s.a.w), Kerana segala doa padaNya itu mustajab, sedakah makbul, segala kebajikan digandakan dan siksa kubur diangkat, maka apakah musibah yang terlebih besar daripada ini bagi umatku?! (Al-Hadith)

* Malam Lailatul Qadar adalah malam rahsia, yang turunnya padanya malaikat Jibrail dan beberapa malaikat dengan perintah Allah. Orang yang berjaga dengan malam ibadatnya untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar yang terahsia itu yang tidak diketahui oleh manusia, hanya orang-orang solihin yang hampir, orang berusaha mendapatkan malam mulia itu dengan berjaga malam pada sepuloh malam Ramadan yang terakhir maka diampunkan tuhan segala dosanya. Di pahalakannya dengan banyak , dirahmatkannya dengan limpah kurnia. Dan orang-orang solihin yang dikurniakan Allah mendapat malam Lailatul Qadar itu satu keberuntungan kebahagiaan bagi akhirat, mendapat keampunan dan rahmat terbesar, mendapat pimpinan Allah dalam hatinya, mendapat keredaan Allah dalam hidupnya dunia dan akhirat.

* Malam Aidilfitri, malam raya, disunatkan kepada kita berjaga malam, beribadah, bertakbir "AllahuAkbar" sepanjang malamnya. Akan mendapat keampunan yang banyak, pahala yang besar, rahmat Allah tercurah kepadanya. Siapa yang menghidupkan dua malam raya (AidilFitri & AidilAdha) dengan ibadatnya dan takbirnya , tiada dimatikan hatinya pada hari yang dimatikan segala hati. (Al-Hadith).

Petikan dari buku Fadilat Rejab, Syaaban, Ramadan oleh Budiman Radhi

August 05, 2010

5th August 1953 - 57 tahun

salam...
hari ni, bangun pagi, tak mandi lagi, wish selamat hari lahir kat mak dan cium pipi mak. mak nangis, dia kata doakan dia panjang umur supaya dia boleh jaga kitaowg... sedih kan...lepas solat memang itu yang selalu aku doakan, kesihatan mak, dah kesejahteraan keluarga...

lepas ayah pergi, aku tahu mak sunyi, kekadang bila aku balik keja, dia tengah pasang vcd perkahwinan along yang pertama dulu. dalam video tu ada kelibat ayah, nampak arwah ayah kehulu hilir...

minggu lepas dia keluarkan baju baju ayah yg dia dah packing letak atas almari.. ada sehelai dua yang masih ada lagi bau ayah... dia keluarkan dan letak belakang pintu supaya dia bole bau selalu...sedih kan? pemergian ayah menjelang hari ni baru 5 bulan 3 hari...

kadang kadang bila dia teringat, dia selalu gak nangis, tu yg aku tak bole tahan, bila makan benda yg arwah suka, dia akan sebut... hari hari dia akan cerita tentang arwah ayah... kalau dia keluar pi mana mana pon, dia nak cepat balik, sebab dia rasa macam ayah ada kat umah...

tak mampu aku nak taip lagi, mengalir airmata ni...
SELAMAT HARI LAHIR YG KE 57 TAHUN BUAT MAK...

August 03, 2010

aneh

salam
aneh sungguh perasaan hari ini. lepas baik dari demam, aku dah jadi makin diam. dorang dok asik tegur muka aku pucat. ntah lar.... aku pon kurang selera makan. tekak loya, rasa payau, nak makan benda masam masam jer... bukan mengandung eak, jangan salah anggap plak...

banyak perkara yang tengah difikirkan sekarang, keja pon makin banyak... malas nak menaip lagi.... nak tido..
ngantuk... adios..........

July 26, 2010

kerja + tanggungjawap

kerja adalah tanggungjawap, salah satu daripada tanggungjawap ialah kerja. so, dalam kerja kadang kadang ada mood dan juga takde mood .kalau takde mood, kerja pon kena jalan sebab kena pikir kerja itu adalah satu tanggungjawap.

so kena tolak tepi la kalau takde mood kan. susah betul la aku nak yakinkan budak budak ni. adoyai, berkerja adalah punca rezeki, kalau tak kerja, mana nak datang duitnya. kau pakai keta nak bayar, nak masuk tandas pon nak bayar. abis tu, dah besar bangka takkan nak mintak duit mak ayah lagi?

hidup ni tak usah banyak mengeluh. memang rezeki ada kat mana mana, tapi kalau dah pesen keja tak kekal, camne tu? sampai bila kan..

dahlah, nak tido ni, banyak menaip kang, ramai plak yang tersentap, maklum la, blog kan, rakan sekerja pon bole baca, kalau bole terima tak kisah lar, kalau yang tak bole terima tu, buat muka plak.. tapi sapa suh kau baca blog aku kan?

chaawwwwwwww.............adios........

July 20, 2010

membaca memang tak pernah bosan kan!

salam...
tajuk diatas, hehehe.... kalau cuti dan kalau ada kesempatan, aku suka jenjalan dalam tenet ni... jenjalan baca blog... so, minggu lepas dah jumpa satu blog, ni linknya... aku dah khatam baca blog ni, 4 jam aku membacanya, memang best...hehehe....

semalam jumpa lagi satu blog, menarik juga, tapi orangnya agak misteri sikit, ni linknya, yang ni  lom khatam baca lagi, ada la 5 entri aku baca, tunggu jumaat ni cuti, mau habis baca, tapi jumaat ni mak nak buat kenduri arwah, mesti sibuk kan..erm...

pasal ni, aku belum ada masa lagi nak menaip (cerita) lagi.. entah lar, hari ni masuk keja dari jam 9.10am sampai 6.45pm, setiap minit tertumpu pada tugasan yang berlambak lambak, ada je benda baru bos suh buat... erm, terima panggilan dari kawan baik, dia kata, jangan anggap benda ni sebagai beban, keja banyak ker, dan...bla....bla..bla, tapi anggap ni sebagai benda yang baru, benda yang bole menambahkan pengetahuan, benda yang bole memantapkan skil...fuh...macam bersilat kan...

yer aku tahu...aku tahu aku boleh buat, cuma masa mencemburui aku....asik dok fokus pasal keja jer...bila mau fokus tentang cinta eak...bila mau cari cinta baru eak...tunggu tunggu tak plak dapat...semua jual mahal...hehehe...apa apa pun, barang antik tetap berharga dan mahal kan kenkawan....hahahaha.....

adios..........mahu tido.......Zzzzzzzzzzzzz........

July 18, 2010

tugas berat

salam...
erm...hari ni ada meeting...
saya diberikan satu tugas berat...
takde mood nak cerita...sebab nak tido...
lagipon lepas abis meeting, dok asik pikir...
camne untuk melaksanakannya....
adoyai....gudnite....
adios..........

July 15, 2010

seadaNYA aKu......

salam
aku blurrr...
aku tengah sakit ni, badan sengal2, mata panas
mungkin sebab kena hujan pagi tadi
bukan tak pakai payung tapi hujan lebat sangat, tempias lar...
sejak nak menjejak ke umur 30 tahun ni, macam2 la
itu tak boleh, ini tak boleh...

tak bole makan sebarang, nanti perut meragam
tak bole makan sotong atau udang, nanti ada bintik2 merah kat muka
ni semua gara gara lepas aku kena 'chicken pox' 2 tahun lepas
dulu macam kebal je aku ni, jarang pi klinik
sekarang ni, selalu jugak lar, kalo besok aku pegi maknanya bulan ni dah 2 kali pegi

sekarang ni pon aku sudah menelan panadol actifast
telinga aku kiri kanan ni pon sakit
berdenyut denyut, beguk ker?
dah 2 hari dah...aku tahan jer, ntah2 nak deman pasal ni tak?

ok, sekarang nak citer hal siang tadi
selama ni aku tak kisah apa orang nak cakap pasal aku
aku tak pernah cemburu kalo orang tu cantik ker, slim sangat ker..
selama ni dorang komen pasal aku, aku pekakkan telinga jer
aku menjadi diri aku, bukan hipokrit

tapi tertawa sinisnya pada aku disebabkan komen orang lain menyentapkan perasaan aku
selama dia tak kisah
tapi tadi kenapa dia macamtu, atau selama ni dia sengaja menjaga perasaan aku
yer, aku tahu aku kurang cantik
segalanya kurang, tapi aku bersyukur apa yang dikurniakan...
kau pon begitu juga, bukan sempurna segalanya
apa salahnya kita menerima kelebihan dan juga kekurangan

kau selalu puji dia depan depan aku, itulah inilah
tapi aku tak kisah, sebab aku tak pernah ada perasaan cemburu
aku tahulah dia cantik selim melim...tapi kau tak jaga perasaan aku
mungkin kau ingat aku tak kesah apa yg kau cakapkan
aku ingat kau kenal hati budi aku, tapi tak...

wah...emo jap...tapi aku memang sedih taw
sebab kau sahabat aku, tapi kau buat aku macam ni
6 orang semeja, semua orang nampak, kalau aku buat macamtu pada kau
apa perasaan kau?

satu je aku nak cakap...
kalau gempal, gemuk, berisi pasti bole kurus tapi
kalau rendah, takkan mana bole tinggi, lain la kalo ko tu perempuan
boleh pakai kasut tinggi kan?
dan kalau dah hitam legam takkan mana bole putih
tepek bebanyak FAIR A LOVELY pon takkan mana putih
adios.........hati yang pernah kau sakiti..........

July 07, 2010

usia remaja purba

salam...
usia, umur sama kan. aku ni belum berumur, tapi nak katakan tua pun bukan matang kot, senang cakap remaja purba. walaupun usia aku nak cecah 30 tahun pada bulan depan, tapi aku tak rasa macam umur aku 30 tahun.

pada umur 30 tahun dan masih single lagi, so? so apa eak...ntah lar. aku lebih suka berkawan dengan orang yang kurang usianya dari aku, sebab aku rasa dorang ni tak banyak karenah... aku aku cuba mengikut rentak mereka dan yang bestnya sebagai orang yang lebih tua dari mereka, mestilah dorang lebih suka dengar pengalaman kita kan.. aku suka nasihat pada budak budak yang baru naik ni (18tahun lar)

yer, hobi aku kekadang memang suka bercakap, tapi bukan omong omong kosong. so aku suka la melayan budak budak ni bercakap, berbual berkongsi apa apa saja, mengajar mereka tentang realiti kehidupan ke arah remaja purba ni....hehehe

lagi satu kalo kita kawan dengan budak budak, kita pon rasa cam muda jer...hehehe...padahal dah tua bangka ni. takla, dengan orang yg lebih tua pon aku kawan jugak. biasa biasa jer...

sebenarnya ada banyak benda aku nak cerita kat sini, tapi aku ntah lar...aku cite pon buat hati aku sakit jer.. aku saja nak hepi hepi, nak hilangkan beban dalam hati... macam2 aku dok fikir, family, kerjaya, cakap cakap orang, kawan kawan dan yang sewaktu dengannya...

hari ni aku gi klinik sebab dari semalam dada atas belah kiri aku sakit. bila tarik nafas pastu hembus rasa sakit sangat...yang tu pon keras jer, aku suh staf aku pegang dia pon perasan cam keras, pastu dia kata 'akk ni dah patut kawen'.....hahahaha... awatnya.....

belah kiri tu jantung, cemas gak aku. doktor periksa tekanan darah, katanya ok, otot dalaman aku tak kuat katanya... dia suh aku selalu exercise...hahahaha...dah lama tak main badminton lar...

lagipun aku baru perasan, semalam aku mangangkat 3 carton stok yang amat berat, habis tu staf lelaki takmo tolong, aku angkat la sendiri, itulah bahananya...remaja purba takleh angkat benda berat berat lagi...hehehe..

k lar, dah banyak melalut ni...zaaassssssssssss...adios........

July 04, 2010

katamu

katamu hadirmu memberi bahagia
biarpun tak lama, asalkan bisa merasa
tapi kini kurasa bahang pedihnya
bila kau mula menjauh dan biarkan aku tersisih
kini bukan bahagia ertinya lagi
cuma derita menjerut jiwa

July 02, 2010

password

bengong lar
aku memang ingat password blog ni
tapi tak bole nak login plak
kena buat password baru plak
memang macam ni ker, kalo lama tak bukak?
rasanya lom sebulan lagi
jenuh plak aku ikut instruction tu tadi...

June 26, 2010

Kisah Batu Kecil dan Kunci Syurga

Kalau tanya pada sehelai daun pun, dia akan mengatakan ingin masuk kesyurga Allah swt. itu daun, bagaimana dengan manusia? terutama umat islam..kita juga, walaupun siangnya bekerja, tak ingat kat mana sejadah dan malamnya berkiblatkan keseronokkan duniawi semata. Lalu mampukah akhirnya kita mendapatkan syurga yang kita minta? Dalam sebuah hadis menceritakan, pada zaman dahulu ada seorang lelaki wukuf di Arafah. Dia berhenti di lapangan luas itu. Pada waktu itu orang sedang melakukan ibadat haji. Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang sangat penting. Bahkan wukuf di Arafah itu disebut sebagai haji yang sebenarnya kerana apabila seorang itu berwukuf di padang Arafah dianggap hajinya telah sempurna walaupun yang lainnya tidak sempat dilakukan.

Sabda Rasulullah mengatakan :

"Alhajju Arafat" (Haji itu wukuf di Arafah)

Rupanya lelaki itu tadi masih belum mengenali Islam dengan lebih mendalam. Masih dalam istilah 'muallaf'. Semasa dia berada di situ, dia telah mengambil tujuh biji batu lalu berkata pada batu itu :

* "Hai batu-batu, saksikanlah olehmu bahawa aku bersumpah bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah."

Setelah dia berkata begitu dia pun tertidur di situ. Dia meletakkan ketujuh-tujuh batu itu di bawah kepalanya. Tidak lama kemudian dia bermimpi seolah-olah telah datang kiamat. Dalam mimpi itu juga dia telah diperiksa segala dosa-dosa dan pahalanya oleh Tuhan. Setelah selesai pemeriksaan itu ternyata dia harus masuk ke dalam neraka. Maka dia pun pergi ke neraka dan hendak memasuki salah satu daripada pintu-pintunya.

Tiba-tiba seketika batu kecil yang dikumpulnya tadi datang dekat pintu neraka tersebut. Malaikat azab telah berada di situ. Semua malaikat itu menolak lelaki itu masuk ke pintu neraka tersebut.akan tetapi lelaki itu tidak dapat masuk melaluinya. Kemudian dia pun pergi ke pintu lain. Para malaikat itu tetap berusaha hendak memasukkannya ke dalam neraka tapi tidak berjaya kerana batu mengikut ke mana sahaja dia pergi.

Akhirnya habislah ketujuh pintu neraka didatanginya. Para malaikat yang bertindak akan menyiksa orang-orang yang masuk neraka berusaha sekuat tenaga untuk menolak lelaki itu dalam neraka tetapi tidak berjaya. Sampai di pintu neraka nombor tujuh, neraka itu tidak mahu menerimanya kerana ada batu yang mengikutinya. Ketujuh-tujuh batu itu seolah-olah membentengi lelaki itu daripada memasuki neraka. Kemudian dia naik ke Arasy di langit yang ketujuh. Di situlah Allah berfirman yang bermaksud :

"Wahai hambaku, aku telah menyaksikan batu-batu yang engkau kumpulkan di padang Arafah. Aku tidak akan menyia-nyiakan hakmu. Bagaimana aku akan menyia-nyiakan hakmu sedangkan aku telah menyaksikan 'syahadat' yang engkau ucapkan itu. Sekarang masuklah engkau ke dalam syurga."

Sebaik sahaja dia menghampiri pintu syurga itu, tiba-tiba pintu syurga itupun terbuka lebar. Begitulah, bahawa kunci syurga itu adalah kalimat syahadat yang diucapkannya dahulu.

begitulah kasih sayang yang Allah swt buktikan kepada kita hambaNya.
kalimah tauhid yang diucapkan dengan hakkul yakin akan menjadi pembuka kepada pintu-pintu syurga.

Lalu bagaimana agaknya bagi umat Islam hari ini yang lansung tidak mengucapkan kalimah tauhid itu, jika tidak lansung bersujud?

Apakah Islamnya bagaimana Agamanya dan dimanakah kesudahannya?

betulkan yang biasa dan BIASAKAN YANG BETUL

sumber SCRIPTER

June 20, 2010

rindu kamo


rindu kamo
wah
akhirnya aku berjaya upload photo kat sini
pakai picasa
huhuhu
so, masukkan picture my niece
hehehe
angah rindu kamo


Posted by Picasa

June 14, 2010

perihal cinta

Kepada yang masih SINGLE…
Cinta ibarat kupu-kupu. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tapi, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tapi cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerima.

Kepada yang ragu-ragu dengan PERNIKAHAN.. .
Cinta bukannya mencari seseorang yang “SEMPURNA”, tetapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan dirimu sempurna. Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL… Jangan katakan “AKU CINTA PADAMU!” bila kau tidak benar-benar peduli. Jangan bicarakan soal perasaan bila itu tidak benar-benar ada. Jangan kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main-main dengannya. Jangan menatap ke dalam mata seseorang bila apa yang kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tidak berniat langsung “UNTUK MENERIMANYA” saat ia terjatuh.

Kepada yang PATAH HATI…
Sakit… luka, hancur.. patah hati… bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya.


Kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA…
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jangan sampai terjerumus. Biar selamba tapi stabil. Berkongsilah tetapi jangan tak adil. Cubalah untuk memahami tetapi bukan bermakna tidak boleh meminta apa-apa. Bersedialah untuk terluka dan menderita, tetapi jangan simpan semua rasa sakit jika itu yang benar-benar dialami.

Kepada yang ingin MENGUASAI…
Hatimu patah melihat orang yang kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa orang yang kau cintai ternyata tidak bahagia dengan mu.

Kepada yang takut MENGAKUI…
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dengan seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan denganmu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila orang yang kau cintai langsung tidak mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yang masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI…
Hal menyedihkan dalam hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk seseorang yang tidak layak. Kalau sekarang dia sudah tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan..

sumber dari Scripter

June 12, 2010

whaT!!!

everyone hear what you say
friends listen to what you have to say
best friends listen to what you don't say
love?
nothings, you just feel it

June 04, 2010

21 Jun 2010

21 jun 2010
ada apa?
erm...staf nite kat dvillage
theme? aneka ragam
ntah apa apa kan
susah nak beri pendapat

theme staf nite mp, red n black
tengok lar, aku attend ke tak
aku malas nak pikir nak pakai apa
korang rasa pakai apa yang sesuai?
kalo tak pakai apa apa lagi gempak kan....
hahahaha...berani ker?

June 02, 2010

3 bulan, kejap jer kan

salam...
hari ni genap 3 bulan pemergian arwah ayah
sekejap jer kan
aku masih tak percaya  yang ayah dah takde
aku bole rasa ayah ada, cuma tak nampak jer
tapi, memang dah takde kan
memang sukar nak terima hakikat ni
hari hari bila aku bangun
aku akan kata "aku dah takde ayah lagi"
kadang2 menitik gak airmata
sedih
dah...takmo menaip lagi
mahu nangis...
adios....

May 31, 2010

sesuatu telah melanDA

sesuatu telah melanda
apa dia????
KEMALASAN TUK HAPDET BLOG NI
walaupun ada citer untukdikongsikan
walaupun hati ni berbuku buku meledak kesakitan
tapi tetap malas nak menaip panjang2
kang kalo pendek tak paham plak kan?
so, nanti dulu la eak....
saya tengah mereng
maklum la....keuzuran........
ADIOSSS

May 26, 2010

7 Things to Stop Doing Now on Facebook!!!

salam...
juz for sharing... saya copy n paste dari scripter.

by Consumer Reports Magazine
provided by Consumer Reports

Using a Weak Password

Avoid simple names or words you can find in a dictionary, even with numbers tacked on the end. Instead, mix upper- and lower-case letters, numbers, and symbols. A password should have at least eight characters. One good technique is to insert numbers or symbols in the middle of a word, such as this variant on the word "houses": hO27usEs!

Leaving Your Full Birth Date in Your Profile

It's an ideal target for identity thieves, who could use it to obtain more information about you and potentially gain access to your bank or credit card account. If you've already entered a birth date, go to your profile page and click on the Info tab, then on Edit Information. Under the Basic Information section, choose to show only the month and day or no birthday at all.

Overlooking Useful Privacy Controls

For almost everything in your Facebook profile, you can limit access to only your friends, friends of friends, or yourself. Restrict access to photos, birth date, religious views, and family information, among other things. You can give only certain people or groups access to items such as photos, or block particular people from seeing them. Consider leaving out contact info, such as phone number and address, since you probably don't want anyone to have access to that information anyway.

Posting Your Child's Name in a Caption

Don't use a child's name in photo tags or captions. If someone else does, delete it by clicking on Remove Tag. If your child isn't on Facebook and someone includes his or her name in a caption, ask that person to remove the name.

Mentioning That You'll Be Away From Home

That's like putting a "no one's home" sign on your door. Wait until you get home to tell everyone how awesome your vacation was and be vague about the date of any trip.

Letting Search Engines Find You

To help prevent strangers from accessing your page, go to the Search section of Facebook's privacy controls and select Only Friends for Facebook search results. Be sure the box for public search results isn't checked.

Permitting Youngsters to Use Facebook Unsupervised

Facebook limits its members to ages 13 and over, but children younger than that do use it. If you have a young child or teenager on Facebook, the best way to provide oversight is to become one of their online friends. Use your e-mail address as the contact for their account so that you receive their notifications and monitor their activities. "What they think is nothing can actually be pretty serious," says Charles Pavelites, a supervisory special agent at the Internet Crime Complaint Center . For example, a child who posts the comment "Mom will be home soon, I need to do the dishes" every day at the same time is revealing too much about the parents' regular comings and goings.


gudluck everybody...

May 25, 2010

adakah kita jujur?

salam...

sesungguhnya aku mohon kekuatan diri daripada yang esa  untuk berhadapan dengan bos besok.
tak sanggup lagi aku melihat orang yang telah diberi peluang, orang yang telah diselamatkan periuk nasinya, tidak berubah, malah makin menjadi jadi tingkah lakunya.

aku juga manusia biasa, aku juga tak lari daripada membuat kesilapan.
tapi ntah lar, pasal keja, susah la nak cakap.
JUJUR.... adakah kita selalu jujur?
aku? memang LURUS sangat, semua benda mesti nak kena betul, jujur, tepat.
tapi aku tak boleh nak suruh semua orang berlaku jujur.
bukan semua orang macam aku, bukan semua orang aku boleh kawal.

aku jarang berbohong, tapi untuk menutup aib seseorang, aku bohong la juga, BOHONG SUNAT!
tak salah kan?
kadang kadang aku bukan berbohong, cuma aku tidak memberitahu kebenarannya.
erm... tapi aku bole mengesan kalau orang berbohong, bukan expert tapi kira boleh lar.
boleh diketahui dari anak matanya, tingkah laku dan intonasi suara.
tapi terus terang aku cakap, lelaki sukar untuk dikesan pembohongannya.
dan lelakilah yang paling ramai yang tidak jujur. SETUJU?
maaf kalau kata kata ini menyinggung perasaan.

adios, nak tido ni..
tengah dok pikir pikir bunga bahasa camne nak cakap dgn bos ni.
ZZZZZZZZzzzzzzzzzz.......

May 19, 2010

bicaRa!

Sesungguhnya Allah tidak akan melihat kepada tubuh badan kamu dan tidak pula kepada rupa bentuk kamu. Akan tetapi, Dia akan melihat kepada keikhlasan hati kamu." (Riwayat Muslim)"
  
yang tua dihormati, tapi yang muda juga perlu dihormati. 
indah bicara menyusun kata, lembutnya lidah menikam jiwa.
tusukan pedang takkan sama sakitnya dengan tusukan kata kata.
luka di jari nampak darahnya, luka dihati siapa yang tahu....
mood = emo :(



May 17, 2010

4 hari

salam.......

hari ni last aku cuti.
4 hari aku cuti, tapi tercongok kat umah.
sepatutnya aku nak pergi jb, menjenguk kembar aku, tapi mak plak cancel last minute.
bimbang takde sapa nak jaga kucing kat umah.
yelah, sapa plak nak bagi makan nanti kan, nak mintak tolong jiran, takde maknanya dorang nak layan.

dulu mak tak pernah nak amik tahu pasal kucing.
makan tak makan pon, dia buat derk jer.
arwah ayah yang betul2 jaga kucing kucingnya.
sakit anta klinik, kat umah, ubat demam, ubat selsema tuk kucing memang ada.

kalau arwah ayah baring kat depan tv, berlongok longok kucing kat dia.
sekarang ni, mak dan adik bongsu yang rajin melayankan kucing2 tu.
tapi kalo sakit, duit aku gak la terbang kena anta ke klinik.

aku heran lar.
blog aku ni tak bole upload gambar lagi, kenapa eak?
ada limit ker?
sapa sapa yang tahu, tolong roger roger kat aku eak.
bagi komen atau emel aku di winda0608@gmail.com
adios.......

May 14, 2010

takde benda yg akan dtg bergolek!!

iyer bukan semua datang bergolek, kena usaha, aku tahu pasal tu, tapi memang mudah bagi yang bercakap bukan mudah seperti aku yang mengalaminya.

pasal apa aku mengarut ni, pasal apa lagi, pasal jodoh la. (sebab aku dah bosan orang asik bertnya)  wei, bukan aku tak nak kawen, tapi aku belum jumpa lagi idaman kalbu, yang betul2 sehati sejiwa, yang bole dijadikan suami sampai bila bila, bukannya yang kawen 9, 10 bulan pastu cerai...

memilih? sapa yang tak memilih! jual mahal? aku perempuan takkan la perigi carik timba, aku masih lagi berpegang pada adat adat ketimuran....

aku paling pantang bila sapa sapa cakap macamni, aku pon tak pernah komen2 pada sapa sapa guna perkataan macamni. iyer, aku tahu memang kasar, tapi aku tak pernah nak komen komen yang bersifat peribadi, hidup kau, kau sendiri yang mencorakkannya, dan sampai bila kau nak hidup di atas nasihat dan kata kata orang!

keras kepala? memang aku keras kepala, sume orang pon keras kepala, kalo tak caya, hantuk lar kat dinding, tengok keras ke tak! lembut hati, kalau orang yang benar benar mengenali aku, korang tahulah macam mane lembiknya hati aku, so mana yang tak kenal tu, jangan adili orang tak semena mena...

aku manusia juga, bila diluka aku berdarah juga, jangan suka mengeluarkan perkataan yang menyakitkan perasaan orang, baru 2 bulan, kau takkan kenal aku sepenuhnya, so jangan suka suka nak mengomen aku, aku memang lar tak menjawap balik, sebab aku hormat pada orang yang lebih tua dari aku...

aku sedih bila dia cakap macamtu, aku terasa sangat, memang kecik hati, tapi takpela, kat sini je mampu aku luahkan...

tak nak menaip lagi, lagi taip lagi hangin....
adios....lom solat asar lagi ni.....
bye....wassalam......