April 07, 2009

Chicken Pox, Aniveseri Nih..

Tarikh hari ni, tahun lepas, 7 April 2008, erm tarikh yg tak bole lupe sebab ape? sebab aku kena 'chicken pox. Sebab tulah aku bole ingat tarikh ni, sebabnya besoknya ialah hari pembukaan tuk Shopping Complex Melaka Mall, dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Ali Rustam. Aku pulak tak dapat nak tengok, dan yang pasti kalo aku keja confirm gambar aku haritu kat majalah depan Lion group, pegang 'plague' bergambar dgn big big boss Parkson n Datuk Ali. Ceh, aku dah siap beli kot lagi tau sbb nak bergambar bersama ni tau. Yelah lepas bertungkus lumus selama sebulan, tapi hampehh... Aku dapat mc 4 hari, bemula 7 April, tapi aku balik kol 5 juga, tu pon lepas kena halau. Diaorang ni semua takut berjangkit, yelah besok tu kan hari penting.

Aku ni memang rajin beb, sebab tu aku balik kol 5 (pasan aku ni kan). Kalau diaorg tak halau kol 8 la aku balik. Bos aku dah termenung biler dapt tahu aku kena mc 4 hari...hahaha sebab aku aku kan 'anak emas bos' (exec lain ni suke gelarkan mcm ni). Lain kali aku citer pasal anak emas ni. Yelah, mane taknya, seorg lagi exec dah kena masok hospital sebab pengsan kat tempat renovation. Aini namanya, yelah sebenarnya dia ni dibuli oleh seseorg, tp bukan aku eak, helper dari Holiday Plaza. Sampai nak makan pon takde masa si Aini ni. Lagipon si Aini ada sempot, simpati gak kat dier, tapi aku nak buat macam mane. Berhari hari dia terlantar kat hospital.

Tulah bos aku ingat bile Aini takde ni, aku bole tolong dept dia, tapi aku sendiri mc. Nak buat mcmane, dah nasib badan. Lagipon kat tempat baru ni, ada 2 orang je exec lamer, aku dan jugak abg Kasim, lagi 5 org tu orang lamer ada yg dipromote dan ada gak fresh grad. Yelah dulu aku kat Parkson Mahkota Parade, huhuhu..sedih plak tinggalkan tempat keja lame tu. Sehari sebelum hari terakhir kat MP, aku nangis giler, yelah masa bagi ucapan terakhir, staf staf yg mane rapat dengan aku pon nangis gak. Tarikh terakhir aku kat MP, 9 Mac 2008. Tak bole lupe beb...sedih...terpisah juga....

Yelah walaupon aku suke je naik angin, tsunami tak tentu pasal (BA & Frag. Consultant cosmetic dept yg bagi gelaran ni), aku ni mmg bagos buat keja, cepat dan pantas, ahakss, masok bakul angkat sendiri aku ni kan, pasan..hahaha. Tak la, kat MP aku 'incharge' lebih kurang 60 orang staf, ramai tak? Sakit kepala pon ader jaga diaorg ni. Kadang kadang diorg buat salah aku gak yg kena, sebab aku ketuanya kan. Aku dapat sejambak bunga, besar sangat dah juga ada la beberapa hadiah lain, dan sekeping kad tanda perpisahan masa hari terakhir tu.

Sepuluh tahun di Parkson Mahkota Parade, banyak kenangan indah dan manis, masam dan pahit pon ader gak. Tempat jatuh lagikan dikenang, ni kan pulak tempat berkerja...hahaha..
Sebenarnya bukan aku nak sangat pindah tempat baru ni. Kat Mp ada 3 bos, SSM, SM, ASM, so SSM kena gi Melaka Mall, so dia pon bawak la anak emas dia ni, hahaha..Lain kali aku citer la kenangan kat Parkson Mahkota Parade dan kisah anak emas ni. Kalau nak ikutkan umah aku dgn MP, gi keja 5 or 6 minit je, dekat kan, kat Melaka Mall ni erm, 20 minit.

Bebalik pada chicken pox ni, erm..aku kena tak teruk sangat. Muka aku takde pon parut, cume ada la parut kat badan, tapi takpe beb, orang tak nampak, hahaha, muke lagi penting kan..hahaha..Lagipon masa 7 April tu, mak aku ni ada ambik air tangkal, orang tu pon ader bagi air yassin, kemenyan suh asap satu badan, supaya cepat kering. Lps mandi dia suh asapkan. Tapi aku heran plak, biasanya org kena chicken pox ni tak bole mandi, tapi org tu suruh aku mandi. Hari hari la aku dok mandi, lagi pon mmg panas. Kat umah pon berkemban je, tapi duk dalam bilik la.

Satu lagi, aku tido atas daun pelir pelir, haha, bunyinya mcm lucah kan. Tapi ntah, mak aku kata mmg tu namanya. Daun tu fungsinya meredakan panas badan. So daun tu aku letak la atas katil, tido atas daun tu, mmg sejuk beb, so badan tak la rasa panas sangat. Aku kena chicken pox ni pon tak lamer, sebab org kater, kalau org baik baik ni mmg kena tak lamer, dalam seminggu je (sambung mc lg 3 ari ) hahaha...mmg pasan tol aku ni. Tak la, yang penting kontrol makan k, dan cara cara tradisional juga membantu selain dari ubat ubatan. Lagipon doktor ada bagi aku ubt sapu, supaya cepat kering. Mak aku pon pandai jaga aku, sayang mak...yelah, anak perempuan sorg je ni, sorg lg dah la jauh...liliyn...aku winduu kat ngko, kau dengar tak aku jerit ni...meroyan ke aku ni..ahaks..layannnnn.........

No comments:

Post a Comment