April 11, 2009

menDERma!!

by Wyza Ibrahem

Erm, tadi aku gi bank, nak bayar ansuran keta kat cash deposit. Sedang jalan nak masuk kedalam, kat luar pintu tu, ada seorg llaki pakai kopiah duk kata atas kerusi, siap ader lagi buku resit. Panggil aku, kak, aku jalan jer, malas nak layan. Kenapa la kat semua luar bank ada org orang macam tu. Aku heran la bukannya aku ni kedekut sangat ke aper, tapi kalo dah semua tmpat ader org mcmtu, korang tension tak nak pegi bank. (aku mmg bengang giler).


Kita kdg kdg kejar masa, nak cepat, abih tu ada plak kaunter pendaftaran kat luar Bank tu, kena jumpe diorg dulu baru bole masok bank, kena cash deposit kat diaorg dlu baru bole masok bank, wak lu..(mmg bengang) Memang la menderma tu satu amalan yang amat digalakkan, tapi tak taw la yg org yang kutip derma tu bole percaya ke tak. Kot kot dia masuk poket sendiri, macamane? (ni yang aku musykilkan)



Kononnya derma tu untuk pembinaan sebuah masjid la, madrasah la, untuk anak anak yatim la, bole caya ker. Diaorg ni semua ambik keja mudah, nak cari duit senang je. Dia ingat org yang masuk kat bank tu byk ke hasilnya, orang yang gi bank ni pon kadang kadang sesak ler. Tambah lagi kat Bank Islam Cawangan Taman Cempaka, mmg ader la org mintak derma, sabtu ahad pon ader. (diaorg ni takde offday ker)
Maybank Cawangan Melaka Raya pon ader gak, seorg perempuan india, selalu dok kat luar tu menadah tangan.Yang ni memang aku tak pernah tak bagi. Kalo dia ada, aku mmg kasik punyer..(baik kan aku, hahaha)


Erm, satu kes lagi, dululah aku pernah kena, dan mmg selalu kena, siap jual ayat ayat suci, ada balm, mcm mcm lagi la, budak budak sekolah plak tu, kat luar Bank Islam juga. Aku pun hulur la, mmg tak sampai hati, Yelah dah diaorg dok pggl kak o kak. Pandai kan diaorg punyer marketing srategi,dioarg ni mmg tip top + mantop (gune budak budak)... Pihak bank pon tak nak ambik tindakan, ambik la, kot kot bole dapat income sikit tiap tiap bulan. Yelah, kenakan sewa kat situ, peminta derma tu memang banyak masyuk tau..So pihak bank pon dapat la income bulan bulan.(bagos tak idea aku, ahahaha)


Satu lagi masa kat tempat keja lamer, ada gak kes mcmni, org ala arab ke atau pakistan. Pakai jubah dan serban, ala ala org alim la. Jual ayat ayat suci, adalah surah yasin, nama nama Allah, ayat kursi dan mcm mcm lagi. Banyak lagi dia bawak, ader Al Quran lagi. Aku dengan budak ofis masa tu mkn kat McDonald, so kitaorg pon dermalah, then dia pon bagilah sekeping dua ayat ayat tu. Tapi korang pikir la kalo sorg bagi sepuloh ingit, dan kalo kat meja tu ada lima org dan semua pon hulur, berapa dia dpt. Then, kat McDonald tu ader berapa meja, dan kalo setiap meja dia pergi, hah..korang kiralah sendiri. Modal baru berapa, untung banyak tuh..


Yang membengangkan aku lagi,(yg buat ati aku mendidih ni) lepas kitaorg makan kitaorg lalu depan Nando's. Hah nampak dia kat situ...Fuhh tak agak agak dia makan Nando's lagi. So pe lagi kwn aku sound la dia, dia tunduk jer..So pikir pikir kan la, kalo kite nak derma, carilah org yang memerlukan ataupun derma kat masjid ker, atau gi umah ank ank yatim, sedekah barang barang makanan...itu lagi afdal, lagi besar pahalanya.


Manusia rupa semua sama tapi hati perot manalah kita thu. Ada yg suke ambik kesempatan, tp ada gak yg betul betul ikhlas dan jujur. Dan tak dinafikan masyarakat Msia ni memang suker menderma dan bersedekah, tapi tengok tengok la jugak. Bukak mata tu beso beso dan ambik masa sejenak untuk berfikir samada anda ingin menderma ataupon tidak, ok...
Fikir fikirkanlah...

1 comment:

  1. hi...
    a very good blog, I like it. visit my blog and we can be friends ...
    even though our language is different but I like to make friendship with you

    ReplyDelete