April 11, 2009

PenGGanti

by Wyza Ibrahem

Sahabatku telah pergi menyahut seruan illahi pada tahun lepas. Tarikh keramat 26hb August 2008 , tak mungkin aku lupakan, kau pergi dalam bulan kelahiranku juga. Seakan tidah percaya dirimu tiada lagi didunia ini. Dirimu tak pernah luput dalam ingatan, sayang. Masih terbayang bayang senda gurau kita bersama. Aku, engkau, Azimah, Normah, Yati, Linda, Yusrina, Michelle, dan ramai lagi, tapi yang pasti aku sama rumah dengan kau, rumah merah.

Bermain bola baling bersama, berlari, macam macam lagi kita lalui bersama. Aku takkan pernah lupe tu semua. Kepergianmu menyentap jiwaku, tapi itu sudah ketentuan illahi, kita manusia tak mampu mengelaknya.

Kaulah juga paling muda dah ada bf, usia 14thn dah pandai dah. Dan lelaki itu jugalah yang menjadi suamimu. Cinta pertamamu hingga ke jinjang pelamin. Dan baru baru ni, setalah pemergian drimu, 15hb March 2009, A’ashik telah berkahwin. Belum setahun lagi kau pergi, dia sudah ada pengganti. Akulah orang pertama yang tahu tentang berita itu.

Kukhabarkan kepada semua rakan rakan karib kita, mereka juga terkejut. Cepat sangat kata mereka. Tapi hidup perlu diteruskan. Kesunyian itu mencengkam A’ashik. Puteramu Danial 5, dan puterimu Danisha 4, perlukan kasih syg seorang ibu. Aku tak salahkan A’ashik, dia pun perlukan seseorg, dah lama bersama, tiba tiba keseorangan, terasa patah sebelah sayap. Mesti terasa asing hidupnya.

Aku terbayang bayang Danial dan Danisha…Rindu rasanya dgn mereka. Danial yg memiliki raut wajahmu..’Teringat lagi, Daddy, kenapa mummy tido tak bangun bangun’. A’ashik hanya mampu memeluk Danial saja, tak terluah dengan perkataaan. Danisha hanya mampu memandang saja, tidak mengerti apa apa. Luluh hati melihatnya.

Hanya satu harapanku agar Danial dan Danisha dijaga dengan sempurna, disayangi, dikasihi, dan dibelai manjanya. Terngiang ngiang panggilan Danial ditelinga ini, Auntie, dan terasa basah pipi ini dengan ciumannya.

Auntie akan sentiasa mendoakan yang terbaik buat semoga Danial dan Danisha.

Hilangnya satu Capricorn dalam hidupku dan hadirnya satu Capricorn buat diriku. Rahmat dari yang esa. Zara Dania, seindah nama, seindah wajahnya. Aku bersyukur dengan kehadiranmu.

Semoga persahabatan kita berkekalan. Amin.

No comments:

Post a Comment