June 29, 2009

duDUK berDIAM daLAM geLITA maLAM...

Aku nak post puisi ni tapi bukan aku yang cipta. Semalam aku baca dalam suratkhabar mingguan malaysia. Terusik bila membacanya. Tapi sebelum tu, layan dulu citer dibawah.

Baru balik keja, ada kuih dalam beg, so aku tanya kat orang tua aku.

aku : mak nak kuih tak?
mak : mak kenyang la...
ayah : ayah nak...
aku : nah...
ayah : mana kau JUMPE kuih ni Ja...
aku : KAT TEPI JALAN yah... (aku terus jalan masok dalam bilik)

Ader ke dia tanya aku jumpe kat mana? Aku beli la. Aku suh assistant aku belikan masa dia kuar makan tengahari tadi sebab aku tak sempat makan tengahari tadi kat umah. Sampai kat ofis, perut lapo giler bak kata assistant aku, "cacing dah nangis kak". Hahaha...

Erm, aku dah standby air milo, nak dimakan bersama kuih tu, tup tup, bos datang duk sebelah aku, menceceh itu ini. Jap tu assistant aku anta kuih, aku letak tepi, tak bole nak makan, melayan bos menceceh ni. Aku pon sambil menulis dan dengarlah taklimat dia tapi tak bole nak tumpukan perhatian sebab perut memang lapo giler. Then dia nampak exec lain, dia menceceh dengan exec tu, aku angkat kaki, bla la. Nak tunggu pe lagi kan.

Tak cukup tanah aku nak jalan. Hahaha, cepat siot aku jalan, takut dia panggil aku nanti. Aku gi selling floor, tengok apa yang patut. Pastu bungkus set hantaran, sebab tak taw nak buat pe, tapi perut mmg tengah menyanyi ni. Kol 4.00pm aku naik ofis, nengok dia takde kat ctu, aku pon bedal la kuih karipap 2, tepung komak 1. Kenyang beb.

Malam, kol 7pm baru makan, lepas makan gi karoake jap, 2 lagu jer. Assistant aku la yang melalak, aku sikit2 je, sore tak sedap kan, lagu Fantasia Bulan Madu dan Semakin Hari Semakin Sayang.

Ok la, puisinya seperti dibawah yang bertajuk :

DUDUK BERDIAM
DALAM GELITA MALAM
sekali sekala biarlah lampu padam
dan kau duduk berdiam dalam gelita malam
indahnya melihat kelip kunang kunang
dan manisnya dekad lalu yang kau kenang.

terlalu sayu hatimu mendengar cengkerik berdengung
dan sudah terlalu jauh sebenarnya kau termenung
kau terbayang bunga dan rama rama
serta teringat cinta dan hatimu yang lara.

kau berlunjur lama dianjung teratak usang bonda
terkenang diri yg sudah beransur tua
terbaur antara cita cita dan pedih hatimu yg luka
syahdunya rintik hujan menimpa daunan
pilunya hatimu ditinggal keseorangan.

kau masih juga terlihat kelip kunang kunang
dan masih tetap terbayang manisnya serpih kenangan
biarlah malam ini kau duduk seorang
belajar menhargai cantik warna kunang kunang
tahu membezakan cahaya dan bayang bayang
dan reda menerima takdir Tuhan.

-Salman Sulaiman
Machang, Kelantan

2 comments:

  1. hahaha sampai ati ko buat ayah ko blur~ haha

    ReplyDelete
  2. lampu neon
    hehehe, tak la, ayah aku suka gurau, sebab tu aku kenakan dia balik...

    ReplyDelete