July 17, 2009

aiR YanG dicinCanG meManG taK PutuS taPi.....

Masa aku menaip jam kol 12.45am Aku baru balik dari temankan adik aku gi ATM, degil dia ni, aku kata dah tutop sebab dah kol 12am, dia main redah jer...

Sebelum tu aku nak citer, Alhamdullilah, dah 3 hari berturut turut aku puasa. Takde la letih mana, cuma budak2 kat ofis tu asyik2 citer pasal makan, mmg sengaja nak menyakitkan ati aku ler..
.
Citer pasal adik aku ni, erm, dia ajak aku sebab dia nak luahkan perasaan dia kat aku. Selama ni aku tak pernah pon nak layan dia, yg aku taw nak marah dia jer. Dia ni memang lembik sikit walaupun lelaki. Tapi fizikal cam lelaki tulen la, tak lembut pon, tapi takde gf lagi, dulu ada gak, ntah mana plak ghaibnya.

So agaknya lepas ni aku kena selalu la tadahkan telinga dengar luahan dia, kadang kadang bagi nasihat jugak, walaupun keras, terima jelah eak.

Dia ni pendiam, kalo tak kenal dia orang akan kata dia sombong. Kat umah pon susah sangat nak dengar sore dia, sore aku ni jer yg mencanak canak kat umah ni. Banyak jugak yg dia cakap tadi, aku rasa dia ni rasa rendah diri sangat, tak taw kenapa.

Dia suka pikir orang yang mengata dia, aku rasa adik aku ni tak bercampur sangat dengan kawan kawan kat tempat keja, sebab tu la dia selalu keseorangan.

Erm, sampai kat ATM tadi memang dah offline, so pe lagi balik la, dia yang drive. Singgah jap kat kedai 24jam, dia tanya nak apa, aku kata beli je la apa2.

Tup2 dia belikan aku air mangga, tak berkenan langsung, tapi bedal je la, rezeki kan jgn tolak, ada kat depan mata aku ni hah, tak abis minum lagi, tak sedap.

Tadi dia ada cakap dia borink sangat, tak taw nak buat pe lepas balik keja. Aku suruh dia tolong mak kat kedai dia malas atau malu, ntah la. Mak kata adik aku ni lain sikit, cam budak budak, la... umo pon baru 23tahun.

Baru aku perasan tadi kenapa dia selalu drive ikut jalan jauh dan aku selalu bebelkan kat dia pasal tu. Yelah dia selalu guna jalan yg aku mmg tak tahu, pastu lambat sampai, kononnya nak mengelak dari lampu isyarat, kan cam bangang tu. Memang selepok la dia kena dari aku.

Rupanya dia borink sangat dan aku rasa dia nak kan perhatian dari kakak dia yang tersayang dia ni hah. So dia nak ada masa yang lebih lama dengan aku. Yelah, dia nak borak borak dengan aku, kadang kadang lepas aku balik keja dia ajak aku keluar, tu yang aku malas nak layan tu, aku dah penat ko nak ajak aku berjalan, memang kena selawat panjang la ko.

Aku ni kalo keja pagi, balik umah mandi, pastu tengok berita, kalo ada citer yang best best aku menelentang la depan tv, kalo takde, mengadap pc ni dalam bilik. Kadang kadang dia ada gak dengan aku tengok tv, bisu la plak taknak bercakap, tapi kalo dah bercakap tak henti henti plak, sampai aku nak ambik kapas tutop telinga aku ni.

Kalau aku nak gi kemana mana dia nak ikut, kedai runcit ker, atm, bank, mana mana saja la. Manja kan dia ni. Tapi yang bagusnya kalo aku suh dia kesana kemari dia rajin jugak layankan aku.

Ni ada satu citer, ni pon salah adik aku gak. Ntah la, mak aku ni pon cepat gak kecik ati. Menantu (kakak ipar) beli buah mata kucing hari selasa tapi tak melawe pon, letak je dalam peti ais. Dah sejuk, dia kuarkan dan makan sorang2 dalam bilik. So mak aku ni pon suh adik aku yang sengal ni belikan tuk dia semalam tapi adik aku lupa la plak.

So nak dijadikan citer, mak aku ni terkujat la kan sebab kempunan nak makan buah mata kucing. Pagi tadi masa aku ion baju, dia cakap cakap pasal benda tu, tup tup mak nangis. Adoyai...tak tahu aku nak cakap pe.
Dengar je la, pe yg dia bebelkan. Aku tahu mak kecik hati. Ntah la, umo dah 30tahun tapi takde bahasa kan (kakak ipar).

Dan aku mmg nak cakap dia ni memang la sial kan, sebab dia menumpahkan airmata mak aku. Dan abang aku ni pon sama....heyy...aku memang cukup menyampah la, sebelah mata aku tak bole pandang gelagat dua ekor ni kat umah. Cepat cepat la pindah, umah dah dapat tu, bila lagi nak chau.

Tapi yang bagusnya adik aku dengar cakap aku. Dalam kol 11 pagi aku sms dia, suh dia belikan buah mata kucing pastu terus hantar kat kedai mak. Yelah, dia balik keja kol 5pm, aku kol 6.30pm. Tapi dia tak balas sms aku.

Kol 6.40pm mak sms suh datang kedai lepas balik keja, makan buah mata kucing, dia kata Amir belikan. Gembira ati aku mendengarnya, sekurang kurangnya mak aku hepi kan...

So moral of the story, kalo jadi menantu atau hantu ker, anak atau pontianak ker kena pandai ambik hati mak dan ayah, atau mak mentua n pak mentua. Aku ni pon belom kawin gak, tapi tahu gak camne nak ambik hati orang tua, jangan la plak takde bahasa.

Aku ni bukan nak membangga diri la, tapi kalo apa yang mak nak tu, aku tetap adakan atau belikan. Pikir la balik, mak ayah kita berapa lama dia bole hidup dengan kita. Aku tak kisah la berhabis duit banyak mana pon, janji mak hepi dan suka.

Satu je aku nak bagitahu, aku dengan along mmg tak sebulu, bukan baik sangat, biasa biasa jer, salah aku ker? aku rasa tak, sebab nyer dalam 5 beradik tu, aku, Linda, Zamir, dan bongsu Zaref memang tak sebulu dengan dia, semua la tak berapa ngam dengan along, so salah aku ker?

Tapi adik beradik kan, air dicincang takkan putus, tapi apalah gunanya jika air yang dicincang tu tak putus tapi mengalir tak sehala....Fikir fikirkanlah....
Adioos...

No comments:

Post a Comment