July 31, 2009

peNat sanGat & asaM pedaS

hari ni aku penat sangat, sebabnya kawan kawan kat mp request nak makan rendang ayam dan asam pedas ikan pari, ceeettt, bukan aku masak, mak aku la yang masak. so kena siapkan 60 bungkus nasi dan lauk tu.

memang penat beb, sebab kat umah ni ada aku, ayah dan emak...
aku tobat, lain kali tak nak buat lagi. terbanting nyawa aku. sampai aku tak sempat makan. tengahari tak makan, malam ni pon aku tak makan lagi ni hah. aku dok makan tembikai ni, adik aku beli tadi.

ok, citer pasal asam pedas ni, erm...orang melaka ni memang pandai masak asam pedas, aku bole masak gak, tapi tak sedap la macam mak punya. mak masak memang superverb, bukan aku cakap, semua orang yg pernah makan akan cakap. dan aku hanya makan asam pedas mak aku sahaja, aku tak pernah melantak asam pedas kat mana mana kedai makan....

sebabnya, aku ni memang tak makan ikan kuah. pelik tak? apa jenis kuah pon, masak lada ker, lomak cili api ker, kari ker, segala bagai kuah ler. cuma satu jer ikan kuah aku makan, iatu ikan pari....hehehe...tapi sejak mak aku dah jual asam pedas ni, walaupon dah 3 bulan, tak pernah sekali pon aku makan.

sebab apa aku tak makan ikan kuah? ayah aku penjual ikan ok. so,lidah aku ni ada alergic dengan bau hanyir ni... aku kat umah cumamakan ikan goreng jer, tapi ikan bakar pon aku makan beb...
kalo semua tak bole makan, hilanglah sikit nikmat hidup kan..

pernah sekali kawan pernah suh aku rasa asam pedas yg dia makan, tak nak jauhkan hati kawan kan, aku rasa la...hanyirnya, ya Allah, tuhan saja yang tahu, tak kosek dengan asam jawa ker? aku terpaksa kolom limau sambal tau, tuk hilangkan hanyir tu...


sambung balik...tadi tengok citer nur kasih...makin lama, makin sedap plak...
dah makan dah, keuhtiaw goreng dan air asam boy ais, adik beli kat kedai tadi...
bagos gak dia ada kat umah ni, bole jadi hamba aku gak...heheheh.....

citer pasal asam pedas ni, orang negeri lain mungkin ingat ada asam pedas ikan jer. ada yg lain gak, asam pedas tetel...hehehe...tapi mak aku, macam macam asam pedas dia masak kat umah ni, naik jelak aku makan. dulu masa aku kecik la, kiranya bawah umo 18 tahun la, seminggu ada la 5 atau 6 kali asam pedas je lauk hari hari. ikan tukar tukar la...

asam pedas yang dimaksudkan itu ialah, asam pedas ayam (mmg sedap benor), asam pedas daging (yang ni lagi terliur), asam pedas ikan masin (tak minat), biasanya ikan kurau la tapi ikan lain bole gak, asam pedas kobis asin (kurang menambat ati den), asam pedas ikan kembung letak kacang panjang (makan kuah jer), asam pedas ikan parang + sayur sawi (yang ni mmg konfem tangkap leleh).

macam macam la resepi asam pedas mak aku ni. bukan semua asam pedas tu caranya sama bila nak masak taw. bahan pon ada lain sikit. kalau asam pedas ayam dan daging, ada letak lengkuas taw, yg ikan takde plak. asam pedas ikan pari lebih sedap dimasak kalu letak daun kesum.

wei, citer pasal ni, terliur aku plak.

sebenarnya bukan semua ikan bole masak asam pedas, dan rasa asam pedas setiap ikan adalah berlainan. asam pedas ikan yg aku suka ialah asam pedas ikan parang, kalo ada telur ikan parang, masak sekali, memang best.

dah la, kalo nak citer pasal asam pedas ni, memang ber bab bab nanti....
chau la...

adios....

5 comments:

  1. wahhh..diet ko eh, makan tembikai je.

    ReplyDelete
  2. green apple
    diet ko kata?
    akulah manusia yg paling suke melantak taw...hehehe
    dah penat sangat, nafsu makan pon ilang la...

    ReplyDelete
  3. asam pedas telah mencuri hatiku serta seleraku...

    pesanan ke depan pintu bole...?

    ReplyDelete
  4. syima
    ko suka makan asam pedas eak?

    ixora
    hahaha, nt i hantar pakai courier service eak...

    ReplyDelete