July 27, 2009

bReaKing News...

Hari ni keja petang, memang dari subuh ujan tapi tak lebat la, tapi cuaca mendung jer.
Ntah la, hari ni tergerak plak tak nak drive, lagipon nak hantar abang aku gi keja, so adik aku la yang drive. Tiba kat simpang empat Peringgit, jalan menuju ke Ayer Keroh ditutup, air dah naik kat situ. Tak sempat aku nak snap gambar.

Bila sampai tempat keja, aku lagi terkejut, korang tengok jalan tu. Tulah laluan aku balik keja. Sampai jer, aku jengah kebawah. Kiranya aku cam berdiri atas tebing la...
Aku masok ofis guna jambatan tu, nampak tak? Dorang cakap air mula naik kol 12lebih..

air sampai paras dada ni


biasanya masuk keja melalui pintu nun disana,
nampak tak tiang tu, motor motor telah dialihkan,
dorang bwk naik atas, kat sebelah tiang tu ada takung biru,
kat situ la grand livina ditenggelami air paras tingkap,
dan staf2 telah tolakkan
ke tempat lain...
cian kwn aku, menangis dia beb, bengkak aku tengok
mata dia tadi
.


aku snap dari jambatan, sapa yg parking keta guna
spiral tu,
konfem mmg tak bole kuar,
kecuali la
air surut...




ni laluan nak gi foodcourt



parking kat dengan cold storage.
aku dengar cold storage naik air. masa ni ada keta lagi,
tapi jam 4 petang dah kosong, tak sapa berani park lagi.


So bila masuk kedalam bangunan, gelap gelita, elektrik semua takde, padam. Aku pakai la lampu hp tuk naik ke ofis, masa ni store masih tak tutup lagi. Lampu kecemasan ada, tapi tak terang sangat. Dan keadaan macam ni memang bahaya, takut ada pelanggan ambik kesempatan tuk mencuri.

Difahamkan, generator complex terbakar, dan akibatnya semua sistem elektrik tidak berfungsi. Semua tenant tenant tutup hari ni. Tapi masa ni store kitaorang tak tutup lagi, kena tunggu keputusan dari HQ.

So hari ni memang tak bole buat apa,. Melangok je kat selling floor, perhati orang dan staf staf.
Staf pon bukan semuanya jujur, time camni la dorang nak buat projek. Tangan ni penat asyik menyuluh jer.

Jam 3.45pm, bos buat pengumuman, terpaksa tutup hari ni. TNB sedang berkerja keras untuk memulihkan keadaan. Besok cam biasa kena keja, tapi aku tak taw la air tu surut ke tak. Tapi tadi aku ada nampak lori sedut air dah sampai.

Memang kena sedut, sebab puncanya ialah dari air dari atas bukit turun ke jalan, dan sistem perparitan plak tak bagus, dengan kata lain longkang kecik la sangat, so takde kemana der air tu. Memang tak bole surut punye.


snap dari jambatan



staf dan promoter menunggu tuk balik masa ni masih
renyai renyai lagi, seb baik ada tempat berteduh.



lori baru sampai, nak sedut air ni



ada orang tu, tersekat tak bole keluar, knp la
dorang tak anta bot eak, sampan pon ok gak..



puncanya...
nampak tak air tu turun dengan derasnya...


So sudahnya kol 15.55 pm, aku pon sipe kad dan keluar dari bangunan.. Tak pernah kejadian camni berlaku sepanjang 10 tahun aku berkerja. Kira untung eak aku ni, hehehe, masok keja kat kol 2pm balik kol 3.55pm...

Besok keja petang. Kalau masih tak bole operasi lagi, tutup juga la. Kena tunggu keputusan dari TNB la, samada bole siap ke tidak.. Kesian dorang, kena keja sampai malam, kalu tak siap gak, sampai sok pagi la....

Adioss...




4 comments:

  1. bestnyeeee...
    bila lah bangunan ming kat cimb tuh nak runtuh time tgh malam...kan best!

    ReplyDelete
  2. syima
    wah...jahatnya ko ni...hehehe, gelak aku baca komen ko ni
    sampai ati ko nak bgunan tmpt ko berkerja tu runtuh...hahaha...

    ReplyDelete
  3. tengah mlm lahh...org takde.so kitorang tak yah keje lama2 tapi gaji jln

    ReplyDelete
  4. syima
    bagus juga idea ko tu, bole diguna pakai...
    geliga pala otak ko eak...
    bole buat batu cincin tu...

    ReplyDelete