August 20, 2009

perniLaiaN yanG taK muNasabaH....


Dunia sekarang, ramai yang gunakan agama sebagai satu pernilaian yang aku rasa tak masuk dek akal. Macam tadi kat tempat keja, katanya....kak, budak tu baik taw, sembahyang tu....

Iyer solat tu memang wajib, tapi kalo ko kata dia baik setakat ko nampak dia sujud kat tikar sembahyang, tu ko kata baik...yang lain ko tak nilai ker... Beb, kena kenal hati budi dululah beb...

Aku bukan nak mengata, tapi memang dari pengalaman aku yang lepas. Solat 5 waktu memang tak tinggal, bila cal tanya kat mana, kat masjid katanya... tapi bila ko kat depan mata dia, dia pon nak jamah ko.... so apakah itu???? bila cakap tak bole, takpe nanti bole taubat....apa maknanya itu??
bukan ker mempersendakan agama tu....


Aku ni bukan la ustazah atau ahli agama, tapi rasanya benteng agama aku ni kuat jugak la, dapat membezakan mana yang haram dan juga yang halal....dosa dan juga pahala...

Zaman sekarang ni susah nak cakap. Aku bukan nak kutuk atau mempersendakan agama, tapi kalau pikir secara lojiknya, kadang kadang manusia ni menutup kejahatannya dengan cara itulah, tapi bukan semualah, segelintir sahaja...

Ada la jugak beberapa kes, yang aku tahu la... Solat 5 waktu tak tinggal, tapi bila petang dan hari tertentu, nombor ekor tak lupa beli....camne tu....

So pada sapa yang alim taik kucing tu, hentikanlah perbuatan yang mengundang dosa tu....
Beb.... dosa senang dicari, tapi pahala susah nak dapat....

Sepuluh jari disusun kalo entri kali ini mengguris perasaan kalian, aku pun insan biasa tak lepas dari membuat kesilapan..
.
Wassalam...

5 comments:

  1. yup, btol2
    i totally agree with u la
    xske ngn golongan yg munafik neh
    wat2 baik tp dlm cms setan je kn
    huhuhuhu...

    ReplyDelete
  2. judiene
    didunia ni, mcm mcm ada....

    si lampu neon
    betul tu...

    ReplyDelete
  3. aku pun tak paham, ni suku sakat sape la ni kan, ikut suka dia nak nilai akidah and iman orang.

    ReplyDelete
  4. green apple
    ni suku sakat sakai la...

    ReplyDelete